sobota, 9 marca 2013

Dobór osadnika w przydomowych oczyszczalniach ścieków

Dobór osadnika w przydomowych oczyszczalniach ścieków

Autorem artykułu jest mmagd


Każdy rodzaj przydomowych oczyszczalni ścieków wymaga zastosowania odpowiedniego osadnika, którego głównym zadaniem jest przetrzymywanie ścieków i uzyskanie wymaganego (poprzez prawo) stopnia oczyszczania ścieków.

Zanim dojdzie do podczyszczania ścieków musi upłynąć trochę czasu. W większości przypadków czas ten wynosi około od 2 do 3 dni i zależy w dużej mierze od objętości osadnika i ilości dostarczanych ścieków.

W celu obliczenia właściwej pojemności osadnika gnilnego należy posłużyć się następującym wzorem:

V=RLM x L x T

gdzie:

V - jest minimalną objętością dobieranego osadnika. Najczęściej określana w dm3 lub m3

L - określa ilość odprowadzanych ścieków przez jedną osobę. Najczęściej przyjmuje się wartości od 130 do 150 dm3 na dobę.

T - jest to zakładany czas przetrzymywania ścieków w osadniku gnilnym. Najczęściej są to trzy doby.

W celu zwiększenia skuteczności działania całej oczyszczalni, producenci sugerują zastosowanie osadników zbudowanych z dwóch lub nawet trzech komór. Na czym polega różnica pomiędzy jednokomorowymi a trzykomorowymi osadnikami? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta, bowiem im zastosuje się dłuższą drogę dla przepływu ścieków, tym osiągnie się wyższy stopień redukcji zanieczyszczeń. Podobny efekt można uzyskać podłączając ze sobą dwa bądź więcej mniejszych objętościowo osadników.

Zastosowanie dwu i trzykomorowych osadników nie zawsze jest takie opłacalne. W małych gospodarstwach domowych wystarczy zastosować osadniki jednokomorowe. Oczywiście pod warunkiem, że osadnik jest odpowiednio dobrany i zaopatrzony w kosz filtracyjny(zabezpiecza kolejne elementy całego układu przydomowej oczyszczalni ścieków).

Następną dosyć istotną kwestią związaną z doborem osadników jest tak zwana objętość czynna. Jest to ilość ścieków, jaką jest w stanie pomieścić osadnik o deklarowanej pojemności. Objętość czynna stanowi na ogół 2/3 objętości całego osadnika(osadnik+kożuch). Pozostała część (1/3) stanowi objętość powietrzna, czyli rezerwa pozostawiona na rzecz waha związanych ze zmianą objętości ścieków, ciśnieniem, zmianami atmosferycznymi itd.

Przy zakupie osadnika wykorzystywanego w instalacjach takich jak przydomowe oczyszczalnie ścieków należy uważać na podawane przez producentów parametry. Część producentów podaje wielkość całkowitą a nie czynną, co w przyszłości może mieć negatywne konsekwencje, dlatego też należy odpowiednio zweryfikować wielkości.

Poniżej przykładowe, najczęściej spotykane wielkości osadników, dostępnych na polskim rynku:

7m3 ; 5m3 ; 4,5m3 ; 4m3 ; 3m3 ; 2,5m3 ; 2,3m3 ; 2m3 ; 1m3

Ogólne zasady doboru i montażu osadnika:

1. Przy montażu osadników o różnych wielkościach, większy należy montować jako pierwszy.

2. Osadniki należy ze sobą łączyć tylko szeregowo.

3. Osadnik powinien być zamontowany jak najbliżej domu, powyżej 10 m istnieje ryzyko wychładzania się ścieków, w rezultacie dochodzi do odkładania się tłuszczu na ściankach rur, efektem tego mogą być nieprzyjemne zapachy, oraz zmniejszenie ogólnej efektywności działania oczyszczalni.

4. Należy zwracać uwagę, jaką wielkość osadnika podaje producent - czy jest wielkość całkowita czy czynna.

5. W przypadku tanich i małych osadników należy zwrócić uwagę, czy w zestawie znajduje się kosz filtracyjny.

--- Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Jak odprowadzić ścieki z instalacji z domowego gospodarstwa?

Jak odprowadzić ścieki z instalacji z domowego gospodarstwa?

Autorem artykułu jest Wiola


Większość mieszkańców naszego kraju ma już dostęp do ogólnej kanalizacji w swoim mieście czy na wsi. Jest to ogromną wygodą. Ale niestety nie wszyscy...

Nie każdy ma dom na terenie, gdzie jest system kanalizacji miejskiej. Spora część właścicieli domów musi na własną rękę postarać się o właściwe odprowadzenie ścieków. Najpopularniejszą metodą jest zamontowanie szczelnego zbiornika - szamba.

Wydaje się to dosyć prostym rozwiązaniem, ale i w tej dziedzinie mamy kilka opcji do wyboru. Możemy zakupić gotowy zbiornik bezodpływowy betonowy albo z tworzyw sztucznych albo zamontować szambo z kręgów betonowych.

Bez względu na decyzje musimy pamiętać o kilku szczegółach. Jeżeli zbiornik bezodpływowy nie przekracza pojemności 10m³, to w przepadku domków jednorodzinnych może się znajdować w odległości nie mniejszej niż 15 metrów od studni, 5 metrów od okien i drzwi pomieszczeń mieszkalnych, 2 metrów od granicy działki. Szamba nie można budować w obniżeniach terenu, ponieważ grozi to zalaniem zbiornika.

Istotne jest też właściwe obliczenie potrzebnej nam pojemności szamba, żeby często nie opróżniać szamba.

Jeśli chodzi o szambo wykonane z kręgów to buduje się je coraz rzadziej. Powodem może być problem z zachowaniem szczelności takiego zbiornika. Ale zaletą jest łatwa dostępność i montaż kręgów betonowych.

Wadą montażu zbiornika gotowego jest fakt, że do jego zamontowania potrzebny jest dźwig. Jednak taki zbiornik ma dużą wytrzymałość na obciążenia zewnętrzne i dużą szczelność. Zbiorniki z tworzyw sztucznych dodatkowo trzeba odpowiedniego zakotwienia w gruncie, ponieważ mogą zostać wypchnięte.

---

Hydraulika Lublin - instalacje kanalizacyjne

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Najczęstsze problemy z automatami do bram

Najczęstsze problemy z automatami do bram

Autorem artykułu jest mmagd


Planując zakup automatu do bramy poświęcamy na jego wybór bardzo dużo czasu. Staramy się dobrać idealny model. Mierzymy skrzydła, ważymy je, sprawdzamy, które z automatów nie mogą być zamontowane przy naszej bramie... A gdy dochodzi już do montażu, zaczynają się problemy.

Mimo że producenci najczęściej polecają fachowca, który odpowiednio zamontuje bramę, wiele osób lekceważy te informacje i zaczyna montować na własną rękę. W 99% to jest przyczyną wszelkich problemów ze sprawnym działaniem sprzętu, a nawet jego całkowitym uszkodzeniem. Takimi podstawowymi montażowymi problemami są:

- źle zamontowany automat (pomijanie pewnych punktów w instrukcji, zmienianie założonych wymiarów, słabo zamocowany do podłoża siłownik, itd.),

- nieodpowiednie zasilanie (zbyt duże lub za małe napięcie),

- źle podłączona ochrona,

- brak lub źle podłączone zabezpieczenie zasilanie (zasilanie powinno być zabezpieczone wyłącznikiem różnicowo-prądowym, o którym często nie pisze się w instrukcjach i co za tym idzie, wielu laików o tym nie wie),

- zły dobór automatyki do bramy (do określonej wagi bramy zaleca się dodanie od 200 do 300 kilogramów ze względów na zmieniające się warunki atmosferyczne. Deszcz, śnieg, mróz dodatkowo obciąża bramę i także trzeba to uwzględnić. W przeciwnym wypadku narazimy się na złe działanie lub brak działania automatu. Czyli, jeśli posiadamy bramę o wadze 200 kilogramów należy zakupić siłownik do bram 500 kilogramowych).

Podsumowując, należy bez zastanowienia skorzystać z usług fachowca. Dzięki temu zaoszczędzimy masę czasu, nerwów, pieniędzy i będziemy mogli cieszyć się sprawnie zamontowanym automatem. Dobrze zamontowane automaty do bram, nie zawiodą was. Będą przez długie lata służyć, wymagając przy tym zaledwie oliwienia i wymiany baterii w pilocie.

--- Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Green Deal, czyli projekt nie do końca przemyślany

Green Deal, czyli projekt nie do końca przemyślany

Autorem artykułu jest Ulryk Wilk


W ramach programu Zielonej Umowy rząd brytyjskiego premiera Camerona chce zmodernizować 14 milionów domów, tak żeby były efektywnie energetyczne. Eksperci twierdzą jednak, że to niemożliwe.

Świadectwa energetyczne? To przeszłość. Przyszłość to jeszcze więcej inwestycji w docieplenie i uszczelnienie domów. Tak przynajmniej twierdzą Brytyjczycy, a zwłaszcza minister ds. klimatu Greg Barker. Plan, nazwany Zieloną umową (Green Deal) zakłada inwestycje w 14 milionach ze wszystkich 27 milionów brytyjskich domów. Jeśli wszystko pójdzie z planem, w wyniku tej akcji pojawi się nawet ćwierć miliona miejsc pracy.

Plany brytyjskiego rządu wpisują się w ogólnoeuropejską tendencję mającą na celu ograniczenie zużycia energii przez gospodarstwa domowe. Specjalne audyty, świadectwa energetyczne i inne rozwiązania, które mają za cel uatrakcyjnić mieszkania i domy efektywne energetycznie to dopiero pierwszy krok. Kolejnym jest masowa zmiana, w wyniku której nie tylko wybrane, ale niemal wszystkie obiekty będą energooszczędne.

W przypadku Wielkiej Brytanii rzecz ma szczególne znaczenie. Ze względu na uwolnienie i deregulację rynku energii elektrycznej (a ta jest głównym źródłem ciepła w tamtejszych domach) ceny ogrzewania poszły nawet o sto procent w górę. Coraz więcej Brytyjczyków boryka się z problemami zbyt zimnych mieszkań w miesiącach zimowych. Coraz więcej jest też przypadków tzw. zimowej śmierci, czyli zgonów wywołanych niedostatecznym ogrzaniem domu. Jak do tej pory problemów tych nie rozwiązały ani świadectwa energetyczne, ani inne zachęty proponowane przez kolejne rządy.

Obecny pomysł polega na stworzeniu ram do działania dla prywatnego biznesu. Takie podejście wpisuje się w pomysł premiera Camerona, który powtarza wciąż, że chce w Wielkiej Brytanii zbudować Wielkie Społeczeństwo, w którym rząd nie będzie odgrywał żadnej roli. Green deal zakłada więc, że firmy instalować będą w domach i mieszkaniach zarówno urządzenia jak i udoskonalenia prowadzące do ograniczenia zużycia energii i w zamian za to otrzymywać miesięczną opłatę rozłożoną nawet na 20 lat. Spłata inwestycji możliwa ma być dzięki oszczędnościom na rachunkach za ogrzewanie.

Zainteresowanie programem wyrażają największe brytyjskie sieci handlowe z Tesco na czele. Także wyspecjalizowane sieci zajmujące się sprzedażą materiałów niezbędnych przy tego rodzaju remontach wydają się być zadowolone z nowego pomysłu brytyjskiego rządu. Ma to być dla nich szansa, której nie dały im świadectwa energetyczne.

Chociaż jednak na poziomie planów Green Deal wydaje się być rozwiązaniem sensownym, to po wejściu w szczegóły przestaje się domykać. Przede wszystkim, jak donosi dziennik The Guardian cytujący badania ekologicznego think tanku E3G, sami właściciele domów nie są zainteresowani kosztownymi remontami, z których przez 20 lat nie będą odnosić żadnych korzyści.

Największym problemem wydaje się być założenie, w myśl którego spłata inwestycji obciążona będzie rynkowymi stopami procentowymi powiększonymi o marże dla instytucji finansowych. To oznacza roczne oprocentowanie sięgające 8 proc. Niemcy, które z sukcesem wprowadzają takie rozwiązania, stosują znacznie niższe oprocentowanie (wynikające z dofinansowania przez rząd), które nie przekracza 2,65 proc. rocznie.

Z szacunków ekspertów wynika, że roczne dofinansowanie dla tego projektu powinno sięgnąć co najmniej 4 miliardów funtów. Tymczasem rząd premiera Camerona przewiduje jedynie 1 miliard. Bez tych pieniędzy całe przedsięwzięcie spali na panewce. Podobnie, jak świadectwa energetyczne w Polsce.

Także skala całego projektu wydaje się przesadzona. Eksperci E3G szacują, że osiągnięcie liczby 14 milionów wyremontowanych domów do 2020 roku oznacza przeprowadzenie 1,7 mln remontów każdego roku. Czyli 4,8 tys. dziennie. Takie wyniki wydają się być nie do osiągnięcia, chociażby ze względów organizacyjnych. W tym miejscu warto przywołać przykład Niemiec, gdzie remontów tego typu przeprowadzanych jest jedynie około 100 tys.

Jeśli przewidywania brytyjskiego rządu się sprawdzą, będziemy świadkami rewolucji energetycznej. Jeśli jednak okaże się, że rację mają eksperci organizacji ekologicznych, będziemy świadkami kolejnej porażki. Takiej, jakiej doznały świadectwa energetyczne. Jej wynikiem nie będą jednak złe założenia (zwiększenie efektywności energetycznej jest koniecznością), ale błędnie skonstruowane programy.

---

czasem piszę...

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Pozwolenie na budowę

Pozwolenie na budowę.

Autorem artykułu jest K. Niegolewski


Posiadając decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu lub, jeżeli istnieje na wskazanym terenie miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, inwestor występuje o uzyskanie pozwolenia na budowę.

Pozwolenie wydawane jest w formie decyzji administracyjnej w oparciu o ustawę z 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 roku Nr 156, poz. 1118 ze zmianami).

Ustawa ta określa, jakie obiekty nie wymagają pozwolenia na budowę, jakie prace wymagają pozwolenia na budowę oraz jakie wymagają wyłącznie zgłoszenia.

Pozwolenie na budowę może być wydane po uprzednim:

1) przeprowadzeniu oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko albo oceny oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000, jeżeli jest ona wymagana przepisami ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko;

2) uzyskaniu przez inwestora, wymaganych przepisami szczególnymi, pozwoleń, uzgodnień lub opinii innych organów;

3) wyrażeniu zgody przez ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej ? w przypadku budowy gazociągów o zasięgu krajowym lub, jeżeli budowa ta wynika z umów międzynarodowych.

Pozwolenie wydawane jest temu, kto wystąpił z wnioskiem o jej wydanie w okresie ważności decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu i złożył oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane.

Do wniosku o wydanie pozwolenia na budowę należy dołączyć (art. 33 ust. 2 wyżej wskazanej ustawy):

1) cztery egzemplarze projektu budowlanego wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami wymaganymi przepisami szczególnymi oraz zaświadczeniem, o którym mowa w art. 12 ust. 7, aktualnym na dzień opracowania projektu; nie dotyczy to uzgodnienia i opiniowania przeprowadzanego w ramach oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko albo oceny oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000;

2) oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane;

3) decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;

4) w przypadku obiektów zakładów górniczych oraz obiektów usytuowanych na terenach zamkniętych i terenach, o których mowa w art. 82 ust. 3 pkt 1, postanowienie o uzgodnieniu z organem administracji architektoniczno-budowlanej, o którym mowa w art. 82 ust. 2, projektowanych rozwiązań w zakresie:

a) linii zabudowy oraz elewacji obiektów budowlanych projektowanych od strony dróg, ulic, placów i innych miejsc publicznych,

b) przebiegu i charakterystyki technicznej dróg, linii komunikacyjnych oraz sieci uzbrojenia terenu, wyprowadzonych poza granice terenu zamkniętego, portów morskich i przystani morskich, a także podłączeń tych obiektów do sieci użytku publicznego;

5) w przypadku obiektów handlowych zezwolenie, o którym mowa w art. 3 ustawy z dnia 11 maja 2007 r. o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych (Dz. U. Nr 127, poz. 880)7).

Organ rozpatrujący wniosek może żądać dostarczenia innych dokumentów, jeżeli wynika to z przepisów szczególnych. Właśnie ten punkt jest problematyczny, gdyż pracownicy urzędów często w oparciu o ten zapis mnożą problemy i wymyślają. Trzeba wówczas bacznie przyjrzeć się przepisom, na które się powołują.

Ważne!!!

W razie spełnienia wszystkich wymagań organ nie może odmówić wydania decyzji o pozwoleniu na budowę (art. 35 ust. 4 wyżej wskazanej ustawy).

Decyzja o pozwoleniu na budowę powinna być wydana w terminie 65 dni od dnia złożenia wniosku. Do tego terminu nie wlicza się terminów określonych przepisami do dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony, albo z przyczyn niezależnych od organy. W przypadku przekroczenia terminu organ wyższego stopnia wymierza organowi właściwemu karę w wysokości 500 zł za każdy dzień zwłoki (w drodze postanowienia).

Decyzja o pozwoleniu na budowę wygasa, jeżeli budowa nie została rozpoczęta prze upływem 3 lat od dnia, w którym decyzja ta stała się ostateczna lub, gdy budowa została przerwana dłuższy niż 3 lat.

---

K. Niegolewski

http://domwbudowie.blogspot.com/

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Warunki zabudowy

Warunki zabudowy

Autorem artykułu jest K. Niegolewski


Jeżeli nabyliście działkę, która nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego (mpzp) to wasze starania o budowę wymarzonego domu będą wydłużone w czasie.

Decyzje te wydawane są w oparciu o ustawę z 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2003 roku Nr 80, poz. 717 ze zmianami).

Z wnioskiem o wydanie takiej decyzji może wystąpić każdy i nie jest wymagana, aby wnioskodawca posiadał praw do nieruchomości. Wydana decyzja nie daje żadnych praw do terenu i nie narusza prawa własności. Często potencjalny inwestor występuje o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, aby wiedzieć czy potencjalna inwestycja będzie możliwa.

Decyzja ta jest instrumentem planowania przestrzennego. Określa takie elementy jak wysokość budynku, jego kształt czy odległości od granicy itd.

Decyzja jest wydawana przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.

Przepisy nie określają czasu, w jakim powinna zostać wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. W toku prowadzonego przez organ postępowania przeprowadzany jest szereg czynności dość czasochłonnych (np. analiza urbanistyczna). Jednak można przyjąć, że skoro przepisy ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym nie określają terminu, w jakim decyzja ma być wydana, to należałoby ją wydać w terminie wynikającym z przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego.

Postępowanie w sprawie wydania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu może zostać zawieszone na okres 12 miesięcy. Zawieszanie może nastąpić, jeżeli trwają prace nad mpzp. Postępowanie zostanie podjęte, jeżeli w ciągu dwóch miesięcy od dnia zawieszenia postępowania rada gminy nie podjęła uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu miejscowego albo, jeżeli w okresie 12 miesięcy nie uchwalono planu miejscowego lub jego zmiany.

Decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu zostanie wydana, jeżeli zostaną spełnione łącznie następujące warunki:

1) co najmniej jedna działka sąsiednia, dostępna z tej samej drogi publicznej, jest zabudowana w sposób pozwalający na określenie wymagań dotyczących nowej zabudowy w zakresie kontynuacji funkcji, parametrów, cech i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu, w tym gabarytów i formy architektonicznej obiektów budowlanych, linii zabudowy oraz intensywności wykorzystania terenu;

2) teren ma dostęp do drogi publicznej;

3) istniejące lub projektowane uzbrojenie terenu, jest wystarczające dla zamierzenia budowlanego;

4) teren nie wymaga uzyskania zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne;

5) decyzja jest zgodna z przepisami odrębnymi.

---

K. Niegolewski

http://domwbudowie.blogspot.com/

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Zgłoszenie zamiast pozwolenia na budowę

Zgłoszenie zamiast pozwolenia na budowę

Autorem artykułu jest K. Niegolewski


Nie wszystkie inwestycje polegające na budowie obiektów albo wykonaniu prac budowlanych wymagają uzyskania pozwolenia na budowę. W niektórych przypadkach wystarczy zgłoszenie do właściwego organu.

Oznacza to, że w danym przypadku należy do właściwego organu wysłać zgłoszenie o zamiarze wykonania określonego obiektu lub prac..

W zgłoszeniu należy określić:

- rodzaj, zakres i sposób wykonania robót budowlanych,

- termin ich rozpoczęcia.

Do zgłoszenia należy dołączyć:

a) oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomości na cele budowlane,

b) szkice lub rysunki (jeżeli jest to potrzebne),

c) pozwolenia, uzgodnienia i opinie wymagane odrębnymi przepisami,

d) projekt zagospodarowania działki lub terenu wraz z opisem technicznym instalacji - wykonany przez projektanta posiadającego odpowiednie uprawnienia,

Organ może wezwać nas do uzupełnienia zgłoszenia (w drodze postanowienia) pod rygorem wniesienia sprzeciwu.

UWAGA!!! Zgłoszenie należy wnieś przed rozpoczęciem prac budowlanych.

Do prac można przystąpić po upływie 30 dni od dania doręczenia zgłoszenia, jeżeli właściwy organ nie wniesie w drodze decyzji sprzeciwu i nie później niż 2 lata od określonego w zgłoszeniu terminu rozpoczęcia prac budowlanych.

Organ wnosi sprzeciw, jeżeli:

a) zgłoszenie dotyczy budowy lub wykonywania robót budowlanych objętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę;

b) budowa lub wykonywanie robót budowlanych objętych zgłoszeniem narusza ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub inne przepisy;

c) zgłoszenie dotyczy budowy tymczasowego obiektu budowlanego, w miejscu, w którym taki obiekt istnieje.

---

K. Niegolewski

http://domwbudowie.blogspot.com/

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Bramy garażowe - rodzaje

Bramy garażowe - rodzaje

Autorem artykułu jest mmagd


Brama garażowa pełni dwie ważne funkcje – zabezpiecza nasz dobytek przed wtargnięciem nieproszonych osób i stanowi architektoniczne dopełnienie projektu całego garażu.

Na rynku mamy klika typów bram barażowych, a producenci oferują zazwyczaj dość szerokie możliwości dostosowania wyglądu bramy do naszych upodobań.

Wyróżnia się trzy podstawowe rodzaje bram garażowych – bramy uchylne, segmentowe i rolowane. Dawniej popularne były bramy typu wrota, obecnie jednak taki model uważa się za przestarzały. Bramy garażowe typu wrota zajmują dużo miejsca i trudno jest je zautomatyzować.

Najpopularniejszym obecnie typem bram są bramy uchylne. Do ich zalet należy zaliczyć prostą konstrukcję i przystępną cenę. W niektórych sytuacjach wadą może być sposób otwierania, w trakcie którego brama wysuwa się poza obszar garażu. Jest to powód, dla którego nie zaleca się montowania tego typu bram garażowych w garażach wychodzących bezpośredni na ulicę.

W takich sytuacjach lepszym pomysłem jest montaż jednego z dwóch pozostałych typów bram garażowych – bramy segmentowej lub bramy żaluzjowej.

Bramy segmentowe w zależności od typu mogą otwierać się do góry lub na bok. Ich dodatkową zaletą jest to, że mogą być montowane w garażach z nadprożem w kształcie łuku. Bramy żaluzjowe podczas otwierania zwijają się i całkowicie chowają w specjalnej kasecie umieszczonej pod sufitem garażu.

Wszystkie nowoczesne typy bram można z łatwością zautomatyzować. Do wyboru mamy zarówno napędu dostosowane do konkretnych typów bram jak i napędy uniwersalne. Bramy garażowe żaluzjowe najczęściej domyślnie wyposażone są napędy, ponieważ ze względu na specyfikę konstrukcji trudne byłoby ich ręczne otwieranie i zamykanie.

--- Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Szklane balustrady – dlaczego ludzie się ich boją?

Szklane balustrady – dlaczego ludzie się ich boją?

Autorem artykułu jest Piotr Szklany


W nowoczesnej architekturze nie bez powodu wykorzystuje się elementy szklane. Dodają one nieruchomości niepowtarzalnego stylu i lekkości. Jednakże projektanci, którym zależy na estetycznym wyglądzie budynku oraz bezpieczeństwie jego użytkowania powinni mieć na uwadze kilka czynników przy wyborze rozwiązań.

W przypadku balustrad całoszklanych grubość i technologia wykonania szkła ma wielkie znaczenie, dlatego że tafla stanowi w nich konstrukcję nośną. Do wykonania takiej balustrady powinno stosować się bezpieczne szkło laminowane, czyli dwie tafle szkła hartowanego o minimalnej grubości 6 mm każda, połączone ze sobą folią PVB, całość ma wtedy 14 mm grubości.

Odpowiednio zamontowane balustrady tego typu są bardzo stabilne i bezpieczne, można je umieszczać na schodach, tarasach, a także w miejscach użyteczności publicznej.

Balustrady szklane instalowane są za pomocą mocowań ze stali nierdzewnej w sposób punktowy bądź liniowy, w zależności od preferencji inwestora. Oba te rozwiązania są bezpieczne i niezawodne.

Pochwyty mogą być mocowane punktowo z boku tafli bądź też nakładane na taflę. Krawędzie szkła są wyprofilowane w sposób zapewniający bezpieczeństwo użytkownikom, co umożliwia stosowanie balustrad bez konieczności dodawania pochwytów, w przypadku gdy chce się uzyskać efekt szczególnej lekkości.

Brak zaufania do elementów ze szkła hartowanego jest nieuzasadniony, szkło bezpieczne laminowane nawet po rozbiciu pozostaje w jednym kawałku, taką taflę można z powodzeniem zdemontować i wymienić na nową. Warto zaznaczyć, że uszkodzenie tafli wymagałoby mocnego uderzenia twardym i ciężkim przedmiotem w jej krawędź. Nie zapominajmy także, że standardowe balustrady – drewniane czy też stalowe, ulegają zniszczeniu lub korozji natomiast balustrady szklane przez dziesięciolecia spełniają swoją funkcję, zachowując swój elegancki wygląd.

Odpowiednio przemyślane i sprawdzone sposoby wykorzystania szkła hartowanego i stali nierdzewnej mogą być bardzo bezpieczne, solidne i wygodne.

---

Novaglas Mateusz Rozmus

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Domy drewniane

Domy drewniane

Autorem artykułu jest Doctor Stein


Całe życie mieszkałem w bloku, ale przyszedł czas na zmiany. Dość już spojrzeń sąsiadów, głośnej muzyki za ścianą, hałasów na klatce schodowej. Od dziś moim marzeniem jest dom drewniany.

domki letniskowe drewnianeOd dzieciństwa mieszkałem w zwykłym blokowisku. Takie mieszkanie ma z pewnością swoje zalety. Można wymienić chociażby niski czynsz, brak konieczności martwienia się remontów, czy stosunkowo niewysoki koszt zakupu takiego lokum. Niektórzy przeżywają w blokach całe życie i są szczęśliwi. Ja jednak zacząłem odczuwać potrzebę zmian. Zaczynam bowiem mieć dosyć towarzystwa sąsiadów, natrętnych spojrzeń, dymu papierosowego na klatce schodowej. Marzę o własnym domu.

Robiłem już wstępne rozeznanie i wiem, że mam dwie alternatywy. Pierwsza to klasyczny dom zbudowany z elementów betonowych, druga - dom drewniany. Od kilku lat budowanie z drewna jest coraz popularniejsze. Domy szkieletowe, zwane również kanadyjskimi, spotkać można w wielu regionach Polski. Abstrahując od dość wysokich kosztów inwestycji, późniejsze użytkowanie domów drewnianych bynajmniej nie zrujnuje naszych kieszeni. Taka inwestycja po prostu się opłaca.

Drewno to bardzo wszechstronny budulec. Popularne są zarówno domy drewniane całoroczne, jak i domki letniskowe. Zaletą konstrukcji drewnianych jest niska przepuszczalność cieplna. Dzięki temu latem w domach kanadyjskich jest wyraźnie chłodniej niż w budynkach murowanych, a zimą z kolei - cieplej. Znam osoby mieszkające w domach z bali, które w sezonie zimowym prawie w ogóle nie korzystają z centralnego ogrzewania. Wystarczy odpalić na kilka godzin kominek, żeby po całym domu rozeszło się przyjemne ciepło. No i co najważniejsze, żeby nie uciekło zbyt szybko na zewnątrz.

Jedną z moich pasji jest wędrowanie po górach. Tamtejszy krajobraz kształtują między innymi domy drewniane. Z racji odległości nieczęsto jest mi dane obserwować taki widok. Własny dom z bali byłby więc miłą namiastką górskich wspomnień. Oczywiście czymś fantastycznym są prywatne domki letniskowe drewniane, do których można by uciec od miejskiego zgiełku. Na razie jednak na to mnie nie stać. Zbuduję najpierw jeden dom drewniany, a kiedyś być może pomyślę o następnym.

--- Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Wybór firmy wykonawczej

Wybór firmy wykonawczej

Autorem artykułu jest Wiola T


Wiem jak ciężko jest załatwić jakiekolwiek formalności, jak trudno jest wybrać firmę budowlana, co w ogóle powinno się wiedzieć na temat budowy i od czego w ogóle zacząć, skoro zupełnie nie ma się pojęcia na ten temat.

To jaka firma będzie budowała Nasz dom jest bardzo ważne. Ale ważniejsze są uzgodnienia z dana firmą o czym inwestorzy często nie maja pojęcia, a firmy, to wykorzystują.

Trzeba zwrócić uwagę na cenę jaką dana firma proponuje za metr2 i porównać je z innymi firmami. Oczywiście, im taniej tym lepiej, ponieważ o jakości domu decydują zupełnie inne czynniki niż cena. Jeżeli budujemy dom w stanie surowym otwartym, zamkniętym lub deweloperskim, należy uzgodnić z firmą co wchodzi tak naprawdę w skład danej oferty i co jest bardzo ważne należy sporządzić umowę, która zawierać będzie wszystko to, co dana firma ma zamiar wykonać dla danego inwestora za taką, a nie inna kwotę. Różni np. deweloperzy pod pojęciem stanu deweloperskiego mogą mieć na myśli różne standardy wykończenia. Aby się nie zdziwić należy przeczytać dokładnie umowę. Jest, to bardzo ważne, ponieważ często okazuję się, że firma życzy sobie dopłaty za np. drugi komin, który jak się okazuje jest w projekcie, a firma tłumaczy się, że nie uwzględniła tego w wycenie początkowej. Żeby uniknąć takich sytuacji trzeba być na, to przygotowanym i temu zapobiec- najlepszą metodą jest zapoznanie się dokładnie z umową przed jej podpisaniem, najlepiej jak pokażemy ja komuś, kto się na tym zna.

Ważne jest również ustalenie z firmą harmonogramu prac i płatności oczywiście niepodpisany nie ma żadnej wartości, istotne jest to w momencie, gdy firma nie wywiązuje się np. z terminu zakończenia budowy, możemy się, wtedy ubiegać o obniżenia 5% (w zależności jaka kwota bądź % podany jest w umowie) ostatniej wpłaty lub zwrotu, jeśli została ona już wpłacona. Ważny jest również fakt, czy na działce znajdują się media, jeśli nie, a firma zapewnia, że nie ma, to żadnego znaczenia, ponieważ posiadają agregaty i beczki na wodę, również należy zatwierdzić, to pisemnie. Należy wszystkie uzgodnienia z firma potwierdzić umową, wiemy o tym z własnego doświadczenia, a wszelkie ustalenia ustne w razie potrzeby, nie maja żadnego znaczenia.

Jednak moim zdaniem ważniejszy niż firma wykonawcza jest kierownik budowy, ponieważ to On sprawdza całą prace jaka została wykonana przez firmę, to on prowadzi dziennik budowy, to On zatwierdza wszelkie zmiany w projekcie- jeśli mają miejsce i to On zatwierdza każdy etap budowy. Np. wylanie fundamentów to bardzo ważny etap, który ma wpływ na trwałość i wytrzymałość całej konstrukcji. Kierownik budowy musi sprawdzić czy wszystko zostało wykonane tak jak powinno i czy zgadza się wszystko z projektem, jeśli nie, musi zarządzić przerwanie budowy i nanieść poprawki , i tak do końca budowy, więc jak widać ma bardzo odpowiedzialne zadanie.

W Naszym przypadku było tak, że firma zaproponowała Nam swojego kierownika budowy za opłata- zgodziliśmy się ponieważ nie znaliśmy nikogo, a tym bardziej kogoś zaufanego, więc było Nam łatwiej zdać się zupełnie na firmę i jak się okazało - to był błąd.
Mieliśmy sporo usterek na budowie, a najważniejsza z nich to kruszenie się wylewki betonowej. Nie wiedzieliśmy co z tym zrobić. Zgłosiliśmy się do Inspektora Nadzoru Budowlanego, który sprawdził całą budowę i doszukał się jeszcze parę błędów i niezgodności z projektem, wiele się od niego nauczyliśmy i wiele dowiedzieliśmy. Byliśmy źli na Siebie, że jako inwestorzy nie posiadamy tak istotnych informacji. W każdym razie Inspektor Nadzoru zajął się Naszą sprawą w całości i teraz jest Naszym przedstawicielem, nie mamy już bezpośredniego kontaktu z firmą, co jest dla Nas dużym ułatwieniem.
Myślę, że jeśli firma zaproponuje kierownika budowy w cenie to jak najbardziej należy zgodzić się na ich propozycja, jeśli za opłatą odrzucić, a w zamian wynająć sobie inspektora nadzoru budowlanego, który dopilnuje wszystkiego w 100 %. Oczywiście jeśli przyjmiecie kierownika od firmy i tak warto jest wynająć Inspektora, który będzie sprawdzał poczynania kierownika, który współpracując z firmą, często działa na jej korzyść.

Pamiętajcie projekt dla inwestora jest jak biblia. Cała budowa musi się na nim opierać.

---

http://taktbudowa.blogspot.com

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Remont kuchni - co warto wiedzieć

Remont kuchni - co warto wiedzieć

Autorem artykułu jest Irena Zobniów


Kuchnia jest jednym z najważniejszych pomieszczeń w każdym mieszkaniu i domu. Z uwagi na funkcję, jaką spełnia, powinna być jak najbardziej funkcjonalna.
Remonty kuchni bywają zazwyczaj dość kłopotliwe, gdyż pomieszczenia te mają przeważnie dość mały metraż, a co za tym idzie, ograniczone możliwości aranżacji.

Planując remont kuchni należy zatem w pierwszej kolejności wziąć pod uwagę metraż oraz kształt naszej kuchni i do tych parametrów dopasować odpowiednie wyposażenie.


Kuchnia wąska

Jeśli w naszym mieszkaniu mamy wąską i stosunkowo długą kuchnię, najlepszym rozwiązaniem będzie ułożenie mebli wzdłuż jednej ściany. Wówczas warto zadbać o prawidłową kolejność poszczególnych modułów, dzięki czemu będziemy mogli wygodnie korzystać z ich funkcji.
W tego typu kuchni zlew powinien znajdować sie na środku, natomiast lodówka i piekarnik na krańcach układu. Przestrzeń między zlewem a końcami modułu powinna być na tyle duża, abyśmy mogli swobodnie przygotowywać posiłki.

Kuchnia dwurzędowa

Tego typu układ kuchni często jest spotykany w większych mieszkaniach oraz domach. Meble wraz z całym wyposażeniem ustawione są wzdłuż dwóch przeciwległych ścian. Rozwiązanie to jest dużo bardziej praktyczne niż układ jednorzędowy, gdyż umożliwia swobodniejsze poruszanie się między poszczególnymi modułami. Warto też ustawić zlew i kuchenkę z jednej strony, a lodówkę z drugiej.

Kuchnia o układzie L

Kuchnie tego typu są wygodne w użytkowaniu. Na dłuższej ścianie ustawia się lodówkę wraz ze zlewem, a na krótszej piekarnik. Dobrze jest pozostawić między urządzeniami trochę przestrzeni, która ułatwi poruszanie się po kuchni. Często kuchnie o układzie litery L są w bezpośrednim sąsiedztwie z jadalnią bądź salonem. Warto pomyśleć o wypełnieniu tej przestrzeni barkiem z krzesełkami, dzięki czemu zyskamy dodatkowe miejsce na wspólne posiłki z rodziną lub spotkania z ze znajomymi.

Wyspa kuchenna

Decydując się na remonty kuchni o dużych powierzchniach warto przemyśleć bardzo popularne w ostatnich latach rozwiązanie, jakim jest postawienie tzw. wyspy, którą tworzą poszczególne elementy wyposażenia, jak piekarnik, stół, czy nawet zlew. Kuchnia tego typu jest wyjątkowo praktyczna i zapewnia dużą swobodę w korzystaniu z urządzeń. Ważne jest jednak, aby z każdej strony wyspy znajdowało się wystarczająco dużo miejsca na przejście.

Oprócz powyższych układów kuchennych można jeszcze spotkać kuchnie w kształcie litery G oraz U, jednak są one dość trudne do aranżacji i wymagają precyzyjnego obliczenia wszelkich powierzchni.

Decydując się na remont kuchni warto w pierwszej kolejności zlecić zaprojektowanie jej układu profesjonalnemu architektowi wnętrz, który nie tylko pomoże przygotować ergonomiczny układ, ale również zaproponuje elegancki i modny wystrój.

Zarówno projekt, jak i wykonanie remontu kuchni możemy bez problemu zlecić przez Internet, dzięki czemu oszczędzimy mnóstwo czasu na poszukiwanie odpowiedniej ekipy remontowej w naszej okolicy.

---

Irena Zobniów

remontowanie.com.pl

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Jakie formalności trzeba załatwić przed budową domu?

Jakie formalności trzeba załatwić przed budową domu?

Autorem artykułu jest Wiola T


Wiem jak ciężko jest załatwiać jakiekolwiek formalności, jak trudno jest wybrać firmę budowlaną, co wogóle powinno się wiedzieć na temat budowy i od czego wogóle zacząć, skoro zupełnie nie ma się pojęcia na ten temat. Wszystko widziane okiem inwestora.

Może zacznę od tego, że warto budowę domu podzielić na etapy. Pierwszy etap, to wybór lokalizacji i kupno działki. Drugi ten dla mnie najgorszy, to wszystkie formalności, które trzeba załatwić.

Na początku trzeba wybrać się do Urzędu Gminy, w której zamierzamy się budować sprawdzić, czy przygotowany jest aktualny plan zagospodarowania przestrzennego. Jeżeli tak, to wystarczy udać się w Urzędzie Gminy do wydziału Architektury i złożyć wniosek o aktualny wypis z planu zagospodarowania przestrzennego. Jeżeli Gmina, jednak nie posiada takiego Planu, to, wtedy w tym samym dziale Architektury należy złożyć wniosek o wydanie decyzji o warunkach zabudowy. Musisz, jednak posiadać już wybrany projekt domu.. Następnym krokiem jest wykonanie aktualnej mapy sytuacyjno-wysokościowej, przeznaczonej do celów projektowych (w skali 1:500) no i warunki techniczne dostawy mediów:

- wody i odbioru ścieków (zakład wodociągów i kanalizacji),
- energii elektrycznej (zakład energetyczny),
- gazu (zakład gazowniczy).

My mamy piec na paliwo stałe i oczyszczalnie przydomową:-)

Znowu W Urzędzie Gminy w wydziale Geodezji i Ewidencji Gruntów, trzeba uzyskać wyciąg z mapy ewidencyjnej gruntów – zazwyczaj jest to mapa w skali 1:1000.

Pozwolenie na budowę wydaje starosta. Na 7 dni przed rozpoczęciem budowy inwestor powinien powiadomić starostę o przystąpieniu do budowy wysyłając mu wniosek informujący o rozpoczęciu budowy.

Normalnie Pozwolenie ważne jest 2 lata po tym terminie niestety wszystkie formalności trzeba załatwiać od nowa. Słyszałam jednak, że wydłużony został czas do 3 lat, ale należy, jednak się upewnić w Urzędzie Gminy lub w starostwie.

To wszystko było dla mnie tak bardzo skomplikowane i w dodatku z mężem przebywamy za granicą, więc mieliśmy również ograniczone możliwości czasowe, postanowiliśmy, więc poprosić kogoś, aby za Nas załatwił te wszystkie formalności i uzyskał dla Nas pozwolenie na budowę. To wszystko trwało dość długo, bo ok. 8-10 miesięcy, ale wiele zależny od urzędów.

W każdym razie zapłaciliśmy 500 zł pracowni projektowej i jedyne co musieliśmy zrobić, to podpisać pełnomocnictwa i dokumenty dla energetyki i wodociągów. To wszystko przez Internet. Pracownia załatwiła za Nas dosłownie wszystkie dokumenty w tym oczywiście projekt w 4 egzemplarzach, projekty energetyczne, dla wodociągów itp. Budowa rozpoczęła się bez Naszej obecności, a My przyjechaliśmy praktycznie, kiedy domek już stał :-), dlatego istotny jest fakt ,że można zlecić załatwianie formalności komuś innemu..

---

http://taktbudowa.blogspot.com

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Dlaczego z kotłem gazującym lub spalającym drewno powinien współpracować zbiornik akumulacyjny?

Dlaczego z kotłem gazującym lub spalającym drewno powinien współpracować zbiornik akumulacyjny?

Autorem artykułu jest atmo pol


Dlaczego z kotłem gazującym lub spalającym drewno powinien współpracować zbiornik akumulacyjny? Na to pytanie postaramy się krótko odpowiedzieć.
Ponieważ nie potrzebujemy całej energii jaką w czasie procesu spalania jednego załadunku komory kotła, kocioł wytworzy!!!

A teraz trochę dokładniej: Zbiornik akumulacyjny powinien być dobierany według trzech zasad:
1. Do powierzchni ogrzewanego budynku.
2. Do objętości komory załadowczej
3. Do mocy znamionowej kotła.

Przyjmijmy kocioł o objętości komory 100 litrów. Możemy do niego załadować ok. 50kg drewna ( zależy od rodzaju i ciężaru drewna). Jeden kg drewna ma wartość opałową od 3 do 4,4 KW/h , to znaczy że jeżeli przyjmiemy średnio 3,5 kW/h mamy w komorze kotła ok. 175 kW energii zawartej w drewnie. Przyjmijmy budynek standardowo izolowany o powierzchni ogrzewanej 100 m2. Potrzebuje on przy temperaturze -5ºC na zewnątrz ok. 100 W/m2 powierzchni (jest to bardzo realistyczne). Budynek zatem potrzebuje 10000W (10kW) na godzinę.

Jeżeli kocioł na drewno ma moc znamionową 20 kW to produkuje on dużo więcej energii niż w danej chwili możemy wykorzystać. Kocioł pracujący bez odbioru ciepła szybko uzyskuje temperaturę znamionową i wyłącza się. Kocioł na drewno tylko przy pełnym obciążeniu ma wysoką sprawność, natomiast przy obciążeniu częściowym w komorze załadowczej i wymienniku kotła rozpoczyna się proces smołowania czyli tzw. dziegciowania kotła.

Wróćmy znowu do naszego przykładu Kotły na drewno spalają jedną komorę całkowicie załadowaną w czasie od 4-8 godzin (w zależności od producenta oraz użytego gatunku drewna). Przyjmijmy do naszego przykładu 8 godzin, w ciągu tych ośmiu godzin nasz budynek potrzebuje tylko 80 kW? nie !!! jeszcze mniej. Ściany budynku są również akumulatorem ciepła, dlatego tuż po rozpaleniu kotła przez 1-2 godzin budynek pochłania energię i w następnych godzinach potrzebuje ciepła tylko na uzupełnianie strat związanych z wentylacją i izolacją cieplną możemy przyjąć że jest to około 60 65 kW.
175 KW - 65 KW = 110 KW gdzie zatem jest ta energia może ucieka w komin ?
Należy zatem tę energię zatrzymać, i tu przychodzi nam z pomocą zbiornik akumulacyjny, który nadprodukcję energii zmagazynuje, aby po zakończeniu pracy przez kocioł oddać ją budynkowi.

Na pytanie jak duży powinien być zbiornik akumulacyjny jest łatwo odpowiedzieć.
Ponieważ wiemy że zbiornik o pojemności 1000l na 1ºC różnicy temperatury magazynuje ok. 1kW. To jeżeli rozpalamy kocioł, gdy zbiornik akumulacyjny ma jeszcze temperaturę 40ºC i rozgrzewamy go do 90ºC to jest on w stanie zmagazynować 50kW.

Wracając do naszego przykładu odpowiednim zbiornikiem będzie zbiornik akumulacyjny o objętości 2000l. Przy doborze zbiornika należy zwrócić uwagę na typ kotła (jego moc, objętość komory załadowczej itp.) uwzględnić straty na instalacji i zbiorniku akumulacyjnym w pomieszczeniu kotłowni, oraz to że w praktyce wilgotność drewna używanego do spalania będzie wynosiła około 25%. W praktyce objętość zbiornika która wyszła nam przy rozważaniach teoretycznych należy pomniejszyć o ok.30% - nie mniej jednak niż 50-75 l na każdy 1 kW mocy znamionowej kotła.

---

Kotły na drewno Atmos

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Audyt energetyczny

Audyt energetyczny

Autorem artykułu jest SYMBIOT


Audyt to opracowanie, określające zakres i parametry techniczne oraz ekonomiczne przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, ze wskazaniem rozwiązania optymalnego, w szczególności z punktu widzenia kosztów realizacji tego przedsięwzięcia oraz oszczędności energii, stanowiące jednocześnie założenia do projektu budowlanego.

Zgodnie z zapisami Ustawy o Wspieraniu Termomodernizacji i Remontów warunkiem niezbędnym dla uzyskania premii termomodernizacyjnej jest przedstawienie audytu energetycznego modernizowanego budynku. Opracowania wykonywane przez audytorów czyli audyty energetyczne są dokumentami umożliwiającymi właścicielom obiektów podjęcie racjonalnej decyzji dotyczącej modernizacji, której efektem będzie obniżenie zużycia energii i związanych z tym kosztów. Audyt energetyczny sporządza się w języku polskim w formie pisemnej, stosując oznaczenia graficzne i literowe określone w Polskich Normach.

Audytor energetyczny jest specjalistą w zakresie środków technicznych związanych z użytkowaniem energii, a także w zakresie oceny efektywności przedsięwzięć termomodernizacyjnych i ich finansowania. Audytorami mogą zostać osoby z wykształceniem technicznym w zakresie energetyki, inżynierii środowiska, budownictwa lub innych kierunków, które ukończyły kursy szkoleniowe lub studia podyplomowe z audytingu energetycznego.

Audyt wykonywany jest w celu wspierania przedsięwzięć termomodernizacyjnych mających:

- zmniejszyć roczne zapotrzebowanie na energię dostarczaną do budynków mieszkalnych, zamieszkania zbiorowego i budynków służących do wykonywania przez jednostki samorządu terytorialnego zadań publicznych, na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej;

- zmniejszyć straty energii w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli ww. budynki, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii określone obowiązującymi przepisami lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków;

- zamienić (całkowicie lub częściowo) konwencjonalne źródła energii na źródła niekonwencjonalne, w tym źródła odnawialne.

---

Pracownia Przyrodnicza

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Marmolit na komin – estetycznie, trwale i tanio

Marmolit na komin – estetycznie, trwale i tanio

Autorem artykułu jest kodo


Komin spełnia bardzo ważne funkcje w codziennym użytkowaniu każdego domu. Jest niezbędny dla sprawnego i prawidłowego funkcjonowania systemu grzewczego, dlatego należy o niego dbać z niezwykłą starannością i regularnością.

Ta opieka powinna przejawiać się corocznym przeglądem dokonywanym przez kominiarza, ewentualnie, co jakiś czas, należy przeprowadzić czyszczenie komina. Ze względy na to, że komin pracuje niemal codziennie i jest niezbędny w każdym budynku, dbając o estetykę całej posesji i pod tym względem trzeba mu zapewnić należyty wygląd. Ostatnio bardzo popularny stał się marmolit kładziony na kominy. Nie ma znaczenia czy jest to tradycyjny komin, czy systemowy, jego podłoże w miejscu łączenia z dachem powinno zawierać blacharskie obicie. Reszta wykończenia zależy od gustu właścicieli. Niektórzy poprzestają na zaciągnięciu komina klejem, inni decydują się na bardziej estetyczne rozwiązania np. marmolit czy klinkier.

Marmolit na komin – zalety

Marmolit to naturalne kruszywo, które dzięki specjalnej technice nakładania tworzy dekoracyjną masę, ściśle przylegającą do podłoża. Dobrze położony może służyć w nienagannym stanie przez wiele lat. Marmolit zalecany jest do dekorowania cokołów, kolumn, kominów czy podmurówek. Dzięki ładnemu wyglądowi, prostej konserwacji oraz trwałości marmolit znalazł zwolenników wykańczania nim powierzchni pionowych wewnątrz domów np. ścian klatek schodowych, korytarzy czy wiatrołapów. Marmolit jest masą odporną na mróz i działanie innych warunków atmosferycznych. Obecnie markety budowlane dysponują szerokim asortymentem tego materiału, można wybierać wśród wielu kolorów oraz grubości (marmolit gruboziarnisty, średnioziarnisty i drobnoziarnisty). Dzięki swoim licznym zaletom marmolit jest uważany za najbardziej opłacalny materiał dekoracyjny.

--- Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Tynki gipsowe... kilka podstawowych informacji

Tynki gipsowe ... kilka podstawowych informacji

Autorem artykułu jest Robercik72


Coraz częściej tynki gipsowe wypierają tradycyjne, czyli cementowo-wapienne. Jakie są główne powody takiego stanu rzeczy ? ... często są od nich tańsze, kładzie się je o wiele szybciej i według specjalistów są przyjazne m.in. dla alergików.

Tynki gipsowe, stosowane powszechnie do wykańczania powierzchni ścian i sufitów wewnątrz pomieszczeń mieszkalnych, stanowią dużą grupę wyrobów różniących się właściwościami użytkowymi i przeznaczeniem. Dobór odpowiedniego produktu powinien zatem uwzględniać charakter prowadzonych prac wykończeniowych i przeznaczenie tynkowanych pomieszczeń.

Obecnie funkcjonuje tak wiele odmian tynków gipsowych, że trudno jest dokonać jednoznacznego ich podziału. Najczęściej dzieli się je w zależności od:

1) sposobu nakładania:

- ręczne – nakładane ręcznie,

- mechaniczne – nakładane sposobem zmechanizowanym, za pomocą odpowiednich agregatów tynkarskich;

2) grubości warstwy tynku:

- zwykłe – o grubości warstwy powyżej 6 mm,

- cienkowarstwowe (gładzie) – o grubości warstwy do 6 mm;

3) rodzaju wypełniacza:

- zwykłe,

- lekkie – zawierające kruszywa lekkie (o gęstości nasypowej poniżej 800 kg/m3);

4) przeznaczenia:

- zwykłe,

- specjalne – wykazujące właściwości specjalne, wśród których mamy:

– tynk o zwiększonej twardości powierzchni (B7),
– tynk (zaprawa) z włóknami (C1),
– tynk do izolacji akustycznej (C3),
– tynk do izolacji cieplnej (C4),
– tynk ogniochronny (C5);

Do tynków gipsowych zalicza się również tynki gipsowo-wapienne oraz anhydrytowe, które mają podobne własności i zastosowanie.

Tynki gipsowe należą obecnie do najczęściej wykonywanych wypraw ścian i sufitów. O ich popularności zdecydowała przede wszystkim łatwość nakładania, krótki czas wysychania i możliwość uzyskania całkowicie równej, gładkiej powierzchni. To niewątpliwe zalety jednak nie da się ukryć, że w porównaniu z tynkami tradycyjnymi mają niższą odporność na długotrwałe zawilgocenie oraz uszkodzenia mechaniczne. Przyjrzyjmy się zatem kilku podstawowym zaletom i wadom tych tynków.

Zalety tynków gipsowych:

- są łatwe do układania i nanosi się je szybko (tylko jedną warstwą) dzięki czemu w ciągu jednego dnia można wykonać nawet 150 m2 powierzchni;

- w większości przypadków nie jest już konieczne wykańczanie ścian gładzią, gdyż ich powierzchnia sama w sobie jest bardzo gładka (ale to zależy oczywiście od własnych preferencji inwestora);

- nie hamują przepływu pary wodnej przez ściany;

- są uważane za zdrowe, gdyż potrafią regulować poziom wilgotności pomieszczeń, poprawiając tym samym mikroklimat we wnętrzach;

- mają dobrą izolacyjność termiczną (tzw. współczynnik przewodzenia ciepła jest bardzo niski gdyż dochodzi do 0,25 W/(m.K), a wiadomo że im niższy jest ten współczynnik, tym korzystniejszy;

- po wyschnięciu są białe, zatem jeśli będziemy malować ściany jasną farbą, jej zużycie będzie przez to nieco mniejsze;

- chronią przed rozprzestrzenianiem się ognia ponieważ 2-centymetrowa warstwa tynku wytrzyma działanie ognia przez mniej więcej 20 minut; nadają się do dekoracyjnego fakturowania.

Wady tynków gipsowych:

- tynki te są mniej wytrzymałe pod względem mechanicznym od tynków, których głównym spoiwem jest cement;

- nie są odporne na wodę i stałe zawilgocenie, dlatego gdy poziom wilgotności powietrza przekroczy 80%, gips zaczyna tracić swoją wytrzymałość;

- nie uszczelniają ścian tak jak inne rodzaje tynków,

- stal niezabezpieczona antykorozyjnie w zetknięciu z gipsem zaczyna rdzewieć.


Gotowe tynkarskie mieszanki gipsowe są plastyczne, łatwe w obróbce, odznaczają się dobrą przyczepnością do podłoża. Uzyskiwane dzięki nim jednowarstwowe tynki mają równe, gładkie i dość twarde powierzchnie - stanowiące doskonałe podłoże pod farby, tapety czy okładziny ceramiczne.

Kolejne ważne zagadnienie to "gdzie można układać takie tynki i kiedy tak naprawdę zacząć?".

Tynki gipsowe można układać wyłącznie wewnątrz domu. Nadają się one na wszystkie podłoża, pod warunkiem że mają one wystarczającą nośność.
Zapewne wielu z nas zadaje sobie pytanie, czy zatem tynk gipsowy może być układany również w łazience. Tak, o ile wilgotność powietrza nie będzie tam przekraczała 70% i nie będzie się utrzymywać ciągle. Tynk gipsowy chłonie wilgoć, ale też szybko ją oddaje, gdy powietrze staje się bardziej suche. Działa więc jak bufor. Tynki gipsowe nie powinny być natomiast stosowane w miejscach, gdzie będą nieustannie narażone na uszkodzenia mechaniczne – w garażach, warsztatach itp. Tu lepiej sięgnąć po mniej atrakcyjny wizualnie, ale trwalszy tynk cementowo - wapienny.

Najkorzystniejszym okresem do tynkowania jest okres od wiosny do jesieni. Ważne jest to aby prace rozpocząć dopiero po 3-4 miesiącach od zakończenia budowy domu. Ściany muszą osiąść i ustabilizować się. Szczególny przypadek stanowią podłoża z betonu, które nie powinny być wykańczane tynkiem gipsowym, jeżeli od ich wykonania nie minęły minimum 2 miesiące. Oczywiste jest, że firmę tynkarską powinniśmy wzywać dopiero wtedy, gdy zakończone są wstępne prace instalacyjne – rozprowadzono przewody i zrobiono przyłącza. Dobrze aby były już wstawione drzwi zewnętrzne, okna oraz ościeżnice drzwi wewnętrznych (wyjątek stanowią dość często spotykane obecnie ościeżnice z MDF, które można wstawić po wytynkowaniu ścian, a osadzenie i końcową obróbkę ościeżnic wykonać na końcu. Duża wilgotność w pomieszczeniu podczas schnięcia tynku może spowodować "puchnięcie" takich ościeżnic i ich uszkodzenie). W okresie wiosennym i jesiennym w tynkowanych wnętrzach powinno już działać ogrzewanie.

---

Robercik72

http://mojwymarzonydomek.blogspot.com/

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Instalacja odgromowa czyli piorunochron

Instalacja odgromowa czyli piorunochron

Autorem artykułu jest Mirosław Masztalerz


Czy warto zakładać instalację odgromową budując dom? Na to pytanie musi odpowiedzieć sobie każdy sam indywidualnie w zależności od możliwości finansowych jak i własnych potrzeb bezpieczeństwa.

Budując dom często zastanawiamy się nad doborem materiałów z których zostanie wybudowany, wyborem działki, wyposażeniem czy bezpieczeństwem, lecz mamy na myśli bardziej wszelkiego rodzaju alarmy. Rzadko kto chce wydawać dodatkowe pieniądze na instalacje odgromową która nie jest przecież obowiązkowa przy budowie domu jednorodzinnego chyba że:

a) wymagają tego ubezpieczyciele (tak było w moim przypadku),

b) dom ma więcej jak 500m2 i jest wyższy niż 15 metrów,

c) dom wybudowany jest z materiałów łatwopalnych.

Czy warto rezygnować z tego typu zabezpieczenia? Moim zdaniem nie, ponieważ nie warto oszczędzać, w zależności od instalacji 2000zł i wzwyż, gdy na budowę domu wydajemy 300 tyś. zł lub więcej. Warto natomiast zainwestować w piorunochron którego koszt w stosunku do budowy domy jest znikomy a daje nam poczucie dużego bezpieczeństwa. Jak każdy z nas zdążył zauważyć klimat się zmienia a co za tym idzie przebieg niektórych zjawisk atmosferycznych jest bardzo gwałtowny i mimo, że Polska leży w strefie umiarkowanych wpływów burzowych to i tak słyszymy lub sami tego doświadczamy iż burze często zbierają swoje żniwa czy to poprzez pozrywane dach, podtopienia, czy też o czym mowa w artykule pioruny. Wyładowania atmosferyczne są bardzo gwałtowne i towarzyszy im silny rozbłysk w postaci błyskawicy to wtedy następuje przepływ ładunków pomiędzy ziemią a chmurami. Jako ciekawostkę należy podać iż wyładowanie ma kierunek od ziemi do chmur a nie odwrotnie jak większość do tej pory myślała. Udowodnili to naukowcy stosując ultra szybkie kamery.

Lecz zastanawiając się czy warto założyć piorunochron, czy nie to musi każdy sam indywidualnie odpowiedzieć sobie na to pytanie.

Dla osób które cenią sobie bezpieczeństwo i swoją ciężką pracę włożoną w budowę wymarzonego domu firmy zajmujące się instalacją odgromową maja dwie propozycje a mianowicie:

a) Piorunochron pasywny czyli tradycyjny, moim zdaniem i części naukowców lepiej zabezpiecza dom przed skutkami wyładowania atmosferycznego. Jego minusem mogą być względy estetyczne lecz za to jest tańszy od piorunochronu aktywnego.

b) Piorunochron aktywny jest dyskretniejszy gdyż jest to jeden maszt który chroni nasz dom na zasadzie kopuły (tyle teorii, w przeprowadzonych eksperymentach laboratoryjnych jest lepszy od swego starszego poprzednika, lecz w środowisku naturalnym niektóre parametry wzięte do obliczeń nie są tak stałe). Estetycznie wygląda lepiej co może być jego dużym atutem zwłaszcza dla osób którzy cenią sobie ten walor za najważniejszy, cenowo natomiast jest nieco droższy.

---

Mirosław Masztalerz

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Elektryk i klienci na instalacje elektryczne...

Elektryk i klienci na intalacje elektryczne...

Autorem artykułu jest Remigiusz


W dzisiejszych czasach bez elektryczności w domu obejść się nie da. Wieki temu ludzie dawali sobie radę tylko ze świeczką na stole, a dzisiaj niektórych nie satysfakcjonują nawet najbardziej wyszukane oświetlenia.

Elektryka może dzisiaj daje możliwości do genialnego efektu m.in. oświetlenia, dekoracji, itd. I tutaj fachowiec ma pole do popisu. Przeciętny człowiek budujący swój własny dom zupełnie nie zna się na elektryce. Wie, że do budynku należy prąd podłączyć i często na tym jego wiedza się kończy. Szanujący się elektryk zaś ma za zadanie przedstawienie delikwentowi czekających go prac, które przy ów budowie wykonać należy.

Jednak z klientami bywa różnie. Należy zwrócić uwagę z jakim człowiekiem rozmawiamy. Jeśli interesant od razu pytający o koszty po przedstawieniu naszej oferty, reaguje w sposób, że np. jego znajomy podobną usługę wykonuje za mniejszą kwotę, że materiały wybrane przez nas są zbyt drogie, ponadto zaczyna sam sugerować, a co więcej - wymagać wykonywania technicznych rzeczy w sposób, jakby wiedział w tym temacie wszystko, wówczas powinniśmy rozważyć podjęcie pracy u takiego użytkownika. Współpraca może być uciążliwa, choćby z tego względu, że dobry elektryk wie jakich materiałów używać, które są najlepszym wyborem, z których wynikać będzie mniej usterek, bo to przecież elektryk podpisuje się pod wykonaną pracą. A przy wyborze kiepskiej jakości materiału wedle życzeń klienta - możliwość awarii jest bardziej prawdopodobna. W wyniku takiej sytuacji nabywca usług będzie posądzał fachowca o błędne wykonanie prac, a nie pomyśli o złym doborze materiału przez siebie samego.

Kolejną kwestią jest zapłata za usługi a w zetknięciu z takim człowiekiem i w tym mogą wyniknąć nieporozumienia. Fachowiec z własnego doświadczenia wie, że najtrudniejszymi klientami są zazwyczaj ludzie wystawiający swoje zlecenia na różnego typu portalach ogłoszeniowych lub w gazetach. Tacy ludzie często stawiają tylko na jak najniższe koszta - wykonania i materiałów, co jednak rzadko idzie w parze z jakością.

Po czym więc poznać dobrego klienta?
Na pewno będzie nim człowiek rzeczowy, obiektywny, mający swoją wizję i wymagania, ale otwarty na sugestie i porady dobrego fachowca.

Jak więc pozyskać takiego nabywcę?

Tutaj w życie wchodzi tzw. "poczta pantoflowa". Prace takie najlepiej wychwycić z polecenia. Elektryk pracujący już kilka lat w zawodzie, mający doświadczenie i cieszący się dobrą opinią wśród klientów oraz kolegów po fachu może zdać się na kontakty, które "same" coraz częściej zaczną do niego przychodzić.

Niestety, żyjąc w dobie kryzysu, rynek popytu zmniejsza się i czasami konieczne dla przetrwania firmy jest podjęcie pracy we wcześniej opisanej kategorii klienteli. Możemy mieć nadzieję, że zakończenie prac przyniesie obustronne zadowolenie, jednak dla zabezpieczenia się ważne jest, aby przed podjęciem jakiegokolwiek wysiłku uzgodnić dokładnie wszelkie szczegóły - czyli zakup materiału, przybliżony czas wykonania robót oraz ceny za usługi. Warto też owe uzgodnienia sformalizować. Pomoże nam to uniknąć wielu możliwych nieporozumień.

---

Instalacje elektryczne okiem kobiety - Zobacz już teraz mój mini blog :)

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Porady przy aranżacji małej łazienki

Porady przy aranżacji małej łazienki

Autorem artykułu jest Steve Klops


Jeżeli w twoim domu jest mała łazienka, a wykuwanie ścian nie wchodzi w grę, twoim zadaniem jest jak najlepsza aranżacja łazienki i stworzenie w niej jak najwięcej wolnej przestrzeni.

Maksymalizacja przestrzeni

W zakresie łazienkowej armatury powinieneś zachować dotychczasowe rozwiązania, chyba że naprawdę one się nie sprawdzają. Usuwanie lub przemieszczanie wanny czy umywalki może być ciężką pracą a jeżeli dodatkowo łazienka nie jest duża, nie mamy za wiele możliwości nowego ich ustawienia. Jednakże może interesować cię zamiana starej armatury na nową, która zajmuje mniej miejsca. Innym rozwiązaniem może być zastąpienie dotychczasowej armatury nową, która łączy w sobie użyteczność kilku innych.

Kolejnym sposobem na powiększenie przestrzeni w małej łazience jest usunięcie z niej wszystkich niepotrzebnych rzeczy, które zajmują miejsce na podłodze. Możesz to rozwiązać poprzez powieszenie kilku półek czy postawnie wielopoziomowej szafki.

Spraw aby twoja łazienka wydawała się większa

Zacznijmy od koloru. Jasne kolory powodują, że małe pomieszczenia wydają się większe. Oczywiście najjaśniejszym kolorem jest biały, jednak jeżeli nie podoba ci się takie rozwiązanie, rozejrzyj się za innymi bladymi kolorami jak na przykład błękit. Innym ciekawym sposobem będzie dodanie wzoru mniej więcej na środku wysokości ściany. Ciemne ściany można też rozjaśnić wymieniając niektóre płytki na takie w bladych odcieniach. Jeżeli Twój budżet na aranżacje łazienki nie przewiduje dodatkowych kosztów, możesz np. zmienić zasłonę prysznicową na jaśniejszą co również sprawi wrażenie większej przestrzeni.

Kolejny trik jaki możesz wykorzystać aranżując swoją łazienkę tak aby wydawała się większa to dodawanie w niej elementów artystycznych, dzięki którym oczy znajomych będą skierowane ku górze. Co ciekawe duże płytki podłogowe zamiast małych również dodają łazience przestronności. Kolejnym sposobem na optyczne powiększenie łazienki jest zastosowanie gładkich, czystych drzwi do prysznica. Dzięki takiemu zabiegowi będziesz widzieć również obszar do tej pory zasłonięty.

Jak widać jest wiele sposobów na aranżacje małej łazienki. Ogólnie warto stosować jasne kolory, wiszące półki a także lustra.

---

Propozycje na Aranżacje Łazienki

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Budujemy dom

Budujemy dom

Autorem artykułu jest Wojciech Kęcik


Każdy, kto budował własny dom doskonale wie, jak trudne jest to zadanie. Na pozór sprawa jest prosta: znajdujemy specjalistyczną firmę, podpisujemy zlecenie i czekamy na odbiór kluczy.

Jest to znakomity plan, ale jedynie dla tych, którzy mają tyle pieniędzy, że nie bardzo wiedzą co z nimi robić. Pozostali powinni wiedzieć, iż koszty budowy przy wyborze powyższej opcji mogą być nawet dwukrotnie wyższe, niż wtedy, gdy weźmiemy część spraw we „własne ręce” (bez obaw, nie każę Wam nosić cegieł lub wiaderek z betonem).

Przedsięwzięcie, które omawiamy podzielić należy chronologicznie na kilka etapów:

Zakup działki

Działka powinna posiadać odpowiednie przeznaczenie w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (jeśli taki istnieje na danym terenie, bo wcale nie musi). Radzę dokładnie sprawdzić przeznaczenie i stan prawny działki, przeanalizować księgi wieczyste pod kątem ew. hipotek lub roszczeń osób trzecich. Tutaj niezbędnych informacji powinien udzielić Wam notariusz (jest to jego nakazany prawem obowiązek). Rozsądek nakazuje skorzystać dodatkowo z usług konsultacyjnych rzeczoznawcy majątkowego i architekta.

Decyzja o warunkach zabudowy.

Jeżeli brakuje miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a o tym dowiadujemy się w wydziale architektury urzędu naszej gminy lub miasta, będziemy zmuszeni uzyskać decyzję o warunkach zabudowy. Decyzję taką wydaje właśnie wydział architektury urzędu miasta lub gminy na podstawie złożonego wniosku, w którego wypełnieniu pracownicy owego wydziału mają obowiązek nam dopomóc. Na decyzję czekamy od 2 miesięcy do nawet pół roku. W skrajnym przypadku możemy jej wcale nie dostać, gdyż poskąpiliśmy grosza na konsultacje w punkcie pierwszym, a jak wiadomo chytry traci dwa razy.

Pozyskanie projektu.

Można zlecić wykonanie indywidualnego projektu architektowi. Dobrą stroną takiego rozwiązania jest fakt, iż architekt skutecznie dopomoże nam wybrać odpowiednią działkę i uzyskać niezbędne dokumenty urzędowe. Znacznie tańszym jednak rozwiązaniem jest zakup gotowego projektu. Firma, która je sprzedaje, powinna dopomóc w wyborze projektu pozostającego w zgodzie z uwarunkowaniami technicznymi posiadanej prze nas działki oraz wymogami planu miejscowego lub uzyskanych warunków zabudowy.

Uzyskanie pozwolenia na budowę.

Na tym etapie bez pomocy architekta się nie obędzie. Nawet jeśli kupiliśmy gotowy projekt, uprawniony architekt musi zaadaptować go do naszych specyficznych uwarunkowań oraz przygotować i złożyć wniosek o pozwolenie na budowę z całym mnóstwem niezbędnych dokumentów. Pozwolenie na budowę wydaje znowu wspomniany wydział architektury naszego urzędu miasta lub gminy, teoretycznie w ciągu maksymalnie 2 miesięcy.

Kierownik budowy.

Teraz możemy już budować. Możemy budowę zlecić specjalistycznej firmie, która jeśli rzeczywiście jest profesjonalna uwolni nas od wielu obowiązków spoczywających na barkach inwestora. Oczywiście znacznie taniej jest budować tzw. systemem gospodarczym. W obu jednak przypadkach niezbędne jest posiadanie kierownika budowy. Jest to doświadczony specjalista budowlany posiadający uprawnienia uzyskane po zdaniu trudnego egzaminu państwowego, który czuwa nad prawidłowym i zgodnym z prawem sztuką budowlaną przebiegiem prac. Firma budowlana zaoferuje nam swojego kierownika, ale wcale nie musimy go zaakceptować. Kierownika budowy możemy zatrudnić sami oraz zastąpić go innym, jeśli nie wywiązuje się ze swoich obowiązków.

---

http://www.dm-lublin.pl

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Jak wybrać ekipę remontową

Jak wybrać ekipę remontową

Autorem artykułu jest Irena Zobniów


Niektóre prace remontowe w mieszkaniu jesteśmy w stanie wykonać samodzielnie, jednak w większości przypadków będziemy potrzebowali fachowca, który dzięki wieloletniemu doświadczeniu przeprowadzi remont zgodnie z naszymi oczekiwaniami. Warto zatem wiedzieć, czym się kierować przy wyborze firmy remontowej.

Wiosna to doskonały moment na planowanie remontu mieszkania lub domu. Aby zaoszczędzić pieniądze najczęściej staramy się wykonać większość prac remontowych samodzielnie, jednak przy kompleksowym remoncie często będziemy potrzebowali pomocy fachowca. Warto zatem poznać kilka wskazówek, czym się kierować przy wyborze rzetelnej ekipy remontowej. Dzięki temu będziemy mieć pewność, iż remont mieszkania przebiegnie w sposób prawidłowy i zgodny ze sztuką budowlaną.

Gdzie szukać fachowca?

Obecnie na rynku działa wiele firm wykonujących remonty mieszkań i domów, w związku z czym wybór odpowiedniej ekipy remontowej może przysporzyć wiele problemów. Poszukując fachowców, którzy wyremontują nasze mieszkanie lub dom warto sięgnąć do kilku źródeł i poznać oferty cenowe wielu firm. W ostatnich latach popularne stały się zlecenia remontowe przez Internet.

Ekipę remontową możemy znaleźć w katalogach branżowych lub na portalach posiadających ogólnopolską bazę firm. W porównaniu do tradycyjnych metod poszukiwania fachowców, zlecenia internetowe są dużo mniej czasochłonne, gdyż wymagają od nas jedynie wypełnienia formularza, który następnie trafia do firm zlokalizowanych w pobliżu naszego zamieszkania.

Remont to inwestycja często na wiele lat, dlatego ważne jest, aby wykonany był z jak największą precyzją. Nie warto zatem oszczędzać pieniędzy decydując się na najtańszą ekipę remontową, a wybrać takich fachowców, którzy mogą pochwalić się wieloletnim doświadczeniem i wysoką jakością wykonywanych prac.

Doświadczenie

Pamiętajmy, aby poprosić fachowca o zaprezentowanie zdjęć dotychczas wykonywanych remontów oraz referencje od klientów, a także obejrzeć firmową stronę internetową, czy portfolio. Możemy również poprosić o kontakt z klientami firmy w celu potwierdzenia kompetencji firmy oraz porozmawiania o przebiegu prac, terminowości i rzetelności danego wykonawcy.

Wiarygodność

Warto również sprawdzić, czy ekipa oferująca usługę wykonania remontu to rzeczywiście profesjonalna firma, a nie przypadkowy fachowiec bez doświadczenia. Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości z tym związane, możemy sprawdzić NIP firmy, REGON oraz KRS za pomocą narzędzi dostępnych na stronie Głównego Urzędu Statystycznego oraz Krajowego Rejestru Sądowego. Umowa Sformalizowanie transakcji to bardzo ważny element zlecenia remontowego, który służyć ma przede wszystkim zabezpieczeniu naszego interesu i majątku.

Umowa

Umowa powinna zatem zawierać informacje na temat zakresu zlecenia, jak i wszelkich wymagań stawianych wykonawcy, użytych materiałów, technologii, terminów, a także określać wysokość kar za niewywiązanie się z umowy przez obydwie strony.

Stosując się do powyższych wskazówek w trakcie wybierania ekipy remontowej z pewnością uda nam się znaleźć fachowców, którzy wykonają remont naszego mieszkania lub domu zgodnie z naszymi oczekiwaniami.

---

Irena Zobniów

remontowanie.com.pl

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Tarcze diamentowe i ich zastosowanie

Tarcze diamentowe i ich zastosowanie

Autorem artykułu jest Wojciech Kubiak


Czy zastanawiałeś się kiedyś, do czego tak naprawdę służą tarcze diamentowe? Jeśli tak, to poniższy artykuł rozwieje Twoje wątpliwości. Opiszemy podstawowe rodzaje i podpowiemy, jak efektywnie używać tego narzędzia.

Zastosowanie tarcz diamentowych jest ściśle związane z ich wielkością i rodzajem użytych segmentów diamentowych. Wielkoformatowe tarcze o średnicy od 1600 do 4000 mm znajdują główne zastosowanie przy cięciu różnych rozmiarów bloków granitu, marmuru, piaskowca, kamienia polnego itp. Tarcze diamentowe o średnicach 800-1600 mm służą do rozcinania małych brył kamiennych i oflisów. Znajdują powszechne zastosowanie przy produkcji elementów budowlanych z granitu i piaskowca. Często używane są również w wielopiłach gdzie wykorzystywane są przy produkcji cienkich płytek modułowych. Tarcze diamentowe o średnicach 200-900 mm używane są we wszelkiego typu przecinarkach stolikowych. Tarcze o średnicy od 200 do 400 mm używane są głównie w małych przecinarkach, w których tniemy gres, ceramikę, kafle, kostkę betonową itp. Używane są do tego celu piły zarówno z obrzeżem ciągłym jak i segmentowe.

Tarcze diamentowe stosuje się najczęściej z przecinarkami stolikowymi bądź szlifierkami kątowymi. Przecinarki stolikowe z tarczami fi 650-900 mm używane są głównie w budownictwie do cięcia wszelkich materiałów budowlanych, często również do cięcia kamienia polnego.

Dla zadowalającego cięcia, wszystkie tarcze diamentowe, niezależnie czy to mała przecinarka stolikowa do cięcia gresu, czy wielkoformatowa piła do cięcia bloków muszą mieć odpowiednio dobrany segment w stosunku do ciętego materiału.

Podsumowując, zawsze dobieraj odpowiednio rozmiar i segment, nie ma bowiem uniwersalnych tarcz diamentowych.

--- Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

"Projekty gotowe" nie do końca gotowe... a mój wybór...

"Projekty gotowe" nie do końca gotowe... a mój wybór ...

Autorem artykułu jest Robercik72


Każdy kto zamierza wybudować własny wymarzony domek staje w końcu przed decyzją - kupić "projekt gotowy" budynku czy może lepiej zamówić indywidualny w biurze projektowym ? ....

Wciąż rosnąca liczba specjalistycznych biur projektowych przyczynia się do coraz większej konkurencji i walki o klienta, sprawia iż ceny powoli ale stopniowo spadają w dół. Ich oferta jest coraz bardziej kompleksowa i dostosowywana pod klienta - czyli nas odbiorców końcowych, co jest dla nas korzystne, również w aspekcie finansowym. Można kupić tzw. "gotowy projekt" lub zlecić wykonanie "indywidualnego" dopasowanego dokładnie do naszych warunków i wymagań. Zakup projektu gotowego jest bez wątpienia na pierwszy rzut oka tańszym rozwiązaniem. Ale czy tak jest naprawdę ???

Ja parę lat temu nie miałem zbyt dużego wyboru - było kilka firm specjalizujących się w projektach domków jednorodzinnych. Po przeglądnięciu oferty rynkowej zdecydowałem się zakupić gotowy projekt jednej z firm. Pasujący mi pod wieloma względami projekt domku zawierał:

1) opis techniczny, w tym:

- program użytkowy i charakterystykę budynku,

- rozwiązania architektoniczno-budowlane,

- konstrukcję,

- instalacje wodno-kanalizacyjne,

- instalacje centralnego ogrzewania,

- instalacje gazowe,

- instalacje elektryczne.

2) Uwagi i informacje.

3) Rysunki architektoniczne.

4) Rysunki konstrukcyjne.

5) Rysunki instalacji wodno-kanalizacyjnej.

6) Rysunki instalacji elektrycznych.

7) Dopuszczalne zmiany w ramach projektu adaptacji.

Projekt obejmował wariant podstawowy (zawierał wszystkie wskazane powyżej elementy) oraz wariant alternatywny (który wymagał opracowania wszystkich instalacji).

Czując się szczęśliwym właścicielem działki budowlanej i projektu mojego wymarzonego domku zdecydowałem się na kolejny krok - wystąpienie do właściwego urzędu o wydanie pozwolenia na budowę. Dysponując małą ilością czasu postanowiłem za namową znajomego zlecić przeprowadzenie całości prac związanych z uzyskaniem pozwolenia specjalistycznej firmie. Patrząc na to z dzisiejszego punktu widzenia to było zdecydowanie najlepsze rozwiązanie i zrobiłbym to ponownie. O postępie mojej sprawy byłem na bieżąco informowany telefonicznie lub osobiście. Firma w moim imieniu uzyskała:

- decyzję o ustalenie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu,

- decyzję o wyłączeniu z produkcji rolnej mojej działki z przeznaczeniem pod budowę budynku mieszkalnego,

- uzgodnienia w zakresie przyłącza energetycznego,

- uzgodnienia w zakresie przyłącza wodociągowego i kanalizacyjnego,

- uzgodnienia z Zarządem Zespołu Jurajskich Parków Krajobrazowych (ponieważ działka znajduje się w Otulinie Parku Krajobrazowego),

- przygotowała i złożyła stosowne dokumenty w celu uzyskania pozwolenia na budowę.

W trakcie uzgodnień okazało się jednak, iż wariant podstawowy projektu nie bardzo odpowiada wymaganiom Zespołu Jurajskich Parków Krajobrazowych (głównie chodziło o układ i wygląd zewnętrzny budynku). Po przeprowadzonych konsultacjach i ustaleniach w Urzędzie Gminy podjąłem decyzję o wyborze wariantu alternatywnego budynku. To niestety wiązało się z koniecznością opracowania wszystkich instalacji wewnętrznych oraz przyłączy zewnętrznych, a co za tym idzie kolejnymi wydatkami.
Całością spraw zajęła się firma, która wykorzystując swoje kontakty podsunęła mi projektantów z uprawnieniami.

Te zmiany projektowe miały nie tylko minusy ale i swoje plusy.
Najważniejsza korzystna zmiana to możliwość opracowania indywidualnej instalacji c.o. (zdecydowałem się na ogrzewanie podłogowe na parterze a na poddaszu tradycyjne kaloryfery) i c.w.u. (300 litrowy zasobnik ciepłej wody wspomagany pompą obiegową) wykorzystującej kilka źródeł zasilania - ja wybrałem kominek z płaszczem wodnym wspomagany przez nowoczesny kocioł gazowy i instalację solarną możliwą do zainstalowania w późniejszym okresie.

I tak oto po około 10 miesiącach stałem się szczęśliwym posiadaczem pozwolenia na budowę. MOŻNA BYŁO W KOŃCU ZABRAĆ SIĘ DO KONKRETNEJ ROBOTY ....

ale o tym już w innym artykule ...

Pozdrawiam ...

---

Robercik72

http://mojwymarzonydomek.blogspot.com/

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Jak samodzielnie położyć płytki?

Jak samodzielnie położyć płytki?

Autorem artykułu jest Tomasz Sołtys


Położenie płytek w łazience nie jest prosta sprawą. Niemniej jednak będąc dobrze przygotowanym i przy odrobinie wiary w siebie z pewnością uda nam się to zrobić we własnym zakresie. Zatem od czego zacząć? Czego będziemy potrzebować? O tym poniżej.

Zanim przejdziemy do układania płytek w naszej łazience rozpoczynamy od przygotowania materiałów, które będą nam potrzebne. Poza płytkami, których najlepiej zakupić około 10 procent więcej na wypadek pęknięcia czy innych zniszczeń, będziemy jeszcze potrzebować kilku narzędzi. Koniecznie musimy zaopatrzyć się w szlifierkę kątową oraz maszynę do cięcia płytek, nie muszą to być urządzenia profesjonalne. Takie, które w zupełności nam wystarczą zakupimy już za około 70 złotych. Ponadto będziemy potrzebować: kleju do płytek, poziomicy, packi do nakładania kleju, foli w płynie, kombinerek, drucianej szczotki, wiadra oraz tak zwanych krzyżyków, które umożliwią nam równe położenie płytek.

Jeżeli mamy już wszystkie wymieniony narzędzia i produkty pora przejść do przygotowania podłogi oraz ścian w naszej łazience. Powierzchnia, na której chcemy położyć płytki musi być równa i gładka, nie mogą znaleźć się na niej pozostałości po starych płytkach, jak również kurz czy bród. By wyrównać powierzchnią możemy użyć drucianej szczotki lub specjalnej zaprawy wyrównującej.

Gdy mamy już wszystko wyrównane i oczyszczone czas na odpowiednie uszczelnienie. Dzięki temu woda nie będzie dostawała się pod powierzchnię płytek. Uszczelnienie wykonamy korzystając z foli w płynie, którą należy równomiernie rozprowadzić na całej powierzchni, na której chcemy położyć płytki.

Gdy powierzchnia jest już przygotowana pora na rozrobienie kleju. Tutaj musimy zadbać o odpowiednia konsystencję. Zbyt rzadki klej będzie spływał z płytek, brudząc je. Z koeli zbyt gęsta konsystencja nie będzie dała się rozprowadzić.

Dalej przechodzimy już do kładzenia płytek. Zaprawę nakładamy za pomocą packi zarówno na powierzchnię ściany jak i na płytki. Zapewni to, że pod powierzchnię płytek nie dostanie się powietrze. Kolejne płytki oddzielamy krzyżykami, dzięki czemu odległości między nimi będą równe. Po położeniu każdej kolejnej płytki sprawdzamy poziomicą czy nie ma nierówności.

Ostatnim już etapem jest nałożenie fugi. Fugę kładziemy przy pomocy tuby po silikonie, czy innego przedmiotu na kształt lejka. Później wyrównujemy zaprawę korzystając z plastikowej szpachelki. Warto również mieć w pobliżu mokrą szmatkę, by na bieżąca wycierać resztki fugi z powierzchni płytek.

Korzystając z przedstawionej instrukcji, przy odrobinie chęci i samozaparcia z pewnością uda nam się położyć piękne płytki w naszej łazience.

---

Jeżeli jednak jesteśmy zdania, że remont najlepiej powierzyć profesjonaliście znajdziemy takiego bez trudu wpisując w naszą przeglądarkę na przykład „usługi remontowe Kraków” czy „wykańczanie wnętrz Warszawa” w zależności od miejsca naszego zamieszkania.

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Modne domy szkieletowe, a wśród nich domki drewniane

Modne domy szkieletowe, a wśród nich domki drewniane

Autorem artykułu jest Adam Kowalski


Czemu zawdzięczają swoją popularność wszelkiego rodzaju domy szkieletowe? Przede wszystkim temu, że ich konstrukcja jest bardzo lekka i prosta. Wykonuje się je po prostu szybko. Co więcej – zdecydowana większość z nich jest domkami drewnianymi, które posiadają wyjątkową wartość estetyczną.

Czy estetyka i szybkość budowy wystarczą do tego, aby budować domy mniej trwałe? Oczywiście, że tak – minęły już czasy, w których powstawały wielkie domy, które w pierwotnym zamiarze miały pomieścić przynajmniej dwie rodziny i służyć co najmniej kilku pokoleniom aż do późnej starości. Obecnie dynamika życia jest dużo większa i niewielu jest młodych, którzy chcą po usamodzielnieniu się mieszkać wspólnie z rodzicami pod jednym dachem. Jeśli pozwalają im na to fundusze lub uzyskają korzystny kredyt (a nie jest to dziś trudne) to stawiają oni swoje domy szkieletowe nie przewidując, że ich dzieci będą z nimi mieszkały. Dzięki temu koszt wykonania jest mniejszy, a i same budynki niejednokrotnie dużo ładniejsze.

Decydując się na taką formę inwestycji w swoją przyszłość chcą przeważnie jak najszybciej cieszyć się swoim nowym lokum. Konstrukcja szkieletowa często służy budowie takiego typu nieruchomości jak domki drewniane, które cieszą się obecnie bardzo dużym zainteresowaniem. Dlaczego? Posiadają one wyjątkową atmosferę, która wielu ludziom kojarzy się z wędrówkami po górskich szlakach, które ubogacały ich młodość – jest to niejako utrwalenie tego miłego wspomnienia.

W związku z tą zmianą orientacji trendu zamówień związanych z budownictwem firmy specjalistyczne powinny również ukierunkować się na wymagania współczesnych klientów. Tylko w ten sposób mogą sobie zapewnić stałe zlecenia i wielu zadowolonych nabywców. Jeśli któraś firma zatrzyma się na modzie lat osiemdziesiątych czy nawet dziewięćdziesiątych to z całą pewnością czeka ją bliski koniec.

--- Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Remonty mieszkań na wiosnę

Remonty mieszkań na wiosnę

Autorem artykułu jest Irena Zobniów


Wiosna to doskonały czas, aby przyjrzeć sie naszym mieszkaniom i zaplanować kilka zmian, które odświeżą ich wnętrza. Pozbycie się kilku zbędnych przdmiotów, czy nawet mały remont sprawią, że nasze lokum nabierze prawdziwie wiosennej energii. Jednak tego typu prace należy starannie zaplanować.

Po długiej i dla wielu z nas uciążliwej zimie nareszcie nadeszły cieplejsze dni, a wraz z nimi potrzeba dokonania wiosennych porządków. Jest to również idealny moment na zaplanowanie różnego rodzaju remontów naszych mieszkań.

Zanim podejmiemy jakiekolwiek kroki związane z remontem, warto wcześniej dobrze się do tego zadania przygotować.

Planowanie

Najważniejsza kwestią w trakcie planowania remontu jest dokładne określenie jego zakresu. Należy zatem przemyśleć, które pomieszczenia w naszym mieszkaniu wymagają odświeżenia, a następnie, jakiego rodzaju prace remontowe zamierzamy wykonać.

Najczęściej remont mieszkania wiąże się z takimi pracami, jak: malowanie ścian, tapetowanie, położenie płytek na podłodze i ścianach w przypadku łazienki i kuchni, wymiana mebli, cyklinowanie parkietu bądź ułożenie nowych paneli. Warto zatem poświęcić trochę czasu na dobór odpowiednich kolorów, tekstury materiałów itp.

Jeśli planujemy przesunięcie ściany lub wyburzenie jej części, koniecznie uwzględnijmy te prace już na etapie ogólnego planowania remontu.

Pomiary

Jedną z najważniejszych czynności w trakcie przygotowywania się do remontu mieszkania jest precyzyjne wyliczenie wszelkich powierzchni, których będą dotyczyły prace. Jest to szczególnie ważne z uwagi na konieczność zakupu odpowiednich ilości farb, tapet oraz innych materiałów. Niedokładne pomiary mogą spowodować, że kupimy za mało lub za dużo materiału, co w przypadku pierwszej opcji może sprawić, iż trudno będzie nam dokupić identyczny kolor farby lub taką samą teksturę tapety.

Zakup materiałów

Mając wybrany kolor ścian oraz gotowy pomiar pomieszczeń do remontu możemy sporządzić listę zakupów, a następnie sprawdzić, czy w naszej okolicy uda nam się nabyć wszelkie potrzebne rzeczy.Warto również skontaktować się z hurtowniami budowlanymi i zapytać o dostępność produktów.

Stworzenie harmonogramu prac

Zarówno przy drobnym., jak i kompleksowym remoncie mieszkania warto sporządzić grafik prac. Dzięki temu remont przebiegnie bez zakłóceń, a prace remontowe zakończymy w planowanym terminie.

Przygotowując harmonogram prac należy pamiętać o tym, aby na początku były umieszczane prace wymagające większego nakładu pracy i czasu, jak np. wykonywanie gładzi na ścianach, cyklinowanie lub wymiana podłóg, przy czym prace związane z odnowieniem ścian powinno się wykonywać przed remontem podłóg.

Zabezpieczenia

Mając już kompletny plan remontu można w końcu przystąpić do przygotowania naszego mieszkania do prac remontowych. Przede wszystkim należy zabezpieczyć wszelkie powierzchnie mogące ulec zniszczeniu, pochlapaniu bądź porysowaniu, czyli meble, podłogi, ściany, które nie będą remontowane. Do tego celu stosuje się folie budowlane i taśmy. Warto też wynieść z mieszkania drobne sprzęty, które mogą przeszkadzać w czynnościach remontowych.

Niektóre remonty w naszym mieszkaniu mogą wymagać posiadania odpowiedniej wiedzy oraz doświadczenia, dlatego warto zlecić tego typu prace fachowej ekipie remontowej, która nie tylko doradzi co do doboru materiałów, ale także profesjonalnie wykona poszczególne prace zgodnie ze sztuką budowlaną.

Popularnym sposobem na znalezienie firmy wykonującej remonty w naszej okolicy są zlecenia remontowe przez internet. Dzięki temu oszczędzimy mnóstwo czasu na szukanie odpowiedniego wykonawcy, gdyż firmy same skontaktują się z nami, aby przedstawić własne oferty cenowe, zgodne z opisanymi przez nas wymaganiami.

Możemy również zażyczyć sobie obejrzenia dotychczas zrealizowanych prac, referencji lub portfolio, dzięki czemu będziemy mogli sprawdzić efektywność oraz wiarygodność naszego oferenta.

Nie pozostaje zatem nic innego, jak zaplanować remont własnego mieszkania i już wkrótce cieszyć się odnowionym, świeżym wnętrzem.

---

Irena Zobniów

remontowanie.com.pl

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Czy jest możliwy remont bez wiertarki?

Czy jest możliwy remont bez wiertarki?

Autorem artykułu jest Luke Sept


Prędzej czy później nasze kochane cztery kąty czeka remont. Bez względu na to czy jest to nowe mieszkanie czy stary dom w końcu będziemy zmuszeni przeprowadzić renowację. Kiedy zabieramy się za remont często zapominamy o tak ważnej rzeczy jaką są odpowiednie do tego narzędzia.

Nic w życiu nie jest trwałe, a tym bardziej wnętrza w jakich mieszkamy i przede wszystkim ich wyposażenie.. Albo się je wyremontuje, albo się rozsypią. Dla własnego dobra lepiej zawczasu wziąć się za remont niż obudzić się pod gołym niebem, jest to oczywiście przenośnia, ale warto zastanowić się nad tym patrząc na własne cztery kąty.

Wiadomo przecież, że bez porządnych narzędzi typu wiertarki, wkrętarki remont nie ma szans. Wiertarka to absolutna bezwzględna podstawa każdego remontowca. Bez niej ani rusz Gdzie ją można dostać? W każdym supermarkecie budowlanym znajdziemy szeroki asortyment od drobnych śrubek, po frezarki i ciśnieniowe młoty pneumatyczne jakie wykorzystuje się przy budowie dróg. Wybór może przytłoczyć każdego kto pierwszy raz się zetknie z koniecznością takiego zakupu. Wiadomo przecież, że dla własnego dobra (sąsiadów przy okazji) już na samym początku wato zaopatrzyć się co najmniej w model średniej jakości, Po pierwsze dziury będą szybciej wiercone, co zmniejszy czas remontu i poziom stresy sąsiadów. Po drugie kupując dobrą, nie byle jaką wiertarkę czy frezarkę ma się pewność, że będą służyć nam na długie lata i wykonany nimi nie jeden remont i renowacje.

Jeśli jesteśmy zapalonymi majsterkowiczami i w szczególności interesuje nas obróbka drewna lub jesteśmy bardzo ambitni to warto zastanowić się nad zakupem frezarki. Zasada doboru jest taka sama jak w przypadku wiertarki, liczy się przede wszystkim funkcjonalność dopiero później cena czy logo takiej czy innej marki na produkcie.

--- Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

niedziela, 10 lutego 2013

Sposób na pękające ściany i sufity

Sposób na pękające ściany i sufity

Autorem artykułu jest Ewka


Pęknięcia na ścianach czy sufitach szczególnie w nowych domach czy mieszkaniach sa zmorą każdego mieszkańca. Chcesz pochwalić się pięknym wnętrzem a tu rysa na ścianie biegnąca z jednego końca ściany na drugi.

Każdy z nas chce mieć ładnie pomalowane i wykończone mieszkanie czy dom, aby można było pokazać go znajomym czy rodzinie. Kiedyś byłem w nowym mieszkaniu u znajomego i co widzę na centralnej ścianę w salonie "piękne" pęknięcie rozchodzące się od gniazdka do sufitu, ale żeby było ciekawie nie prosta kreska tylko ładne ząbki przez pół ściany. Widok nieziemski szczególnie że to nowy blok i oszczędności życia zostały tam włożone. Oczywiście administrator stwierdził, że to normalne bo nowy blok to musi się ułożyć. Jednak jak się inwestuje nie małe pieniądze w mieszkanie czy dom to raczej nie oczekuje się wzbogacenia wyglądu poprzez różnego rodzaju pęknięcia i ubytki tynku.

Osobiście próbowałem pozbyć się pęknięć na suficie i po kilku razach powtórki zabiegu zrywania i ponownego nakładania taśmy z włókna postanowiłem spróbować czegoś innego. Znajomy powiedział, że na rynku dostępna jest tzw. "tapeta szklana" pomyślałem tapeta. Tapetę to można położyć dla ozdoby a nie do ukrywania pęknięć i łączenia płyt k-g.

Pomyślałem że spróbuję. Po udaniu się do któregoś z kolei sklepu z materiałami budowlanymi udało mi się kupić "tapetę" i tu moje zdziwienie, metrowej szerokości rolka z nawiniętą dzianiną . Próba wytrzymałości na rozciąganie , tapeta wytrzymała, wytrzymała również szarpanie, więc stwierdziłem że spróbuję. Ponowne usunięcie starej pękniętej taśmy z łączenia płyt , oczywiście pył był wszędzie jak to podczas skrobania wyrobów z gipsu, ale jakoś udało się nie pokryć wszystkiego białym proszkiem. Przystąpiłem do założenia tapety wyciąłem pasek takiej szerokości aby zachodził na ścianę po ok. 10cm z każdej strony poza pęknięcie. Specjalnym klejem do tapety szklanej przykleiłem na płytę rozprowadzając wałkiem. Jako niedowiarek stwierdziłem zostawię tak na kilka dni bo jak znów pęknie to przynajmniej nie stracę farby którą miałem pomalować sufit.

Po kilku dniach sprawdziłem i niespodzianka pęknięcia nie było, sufit pomalowałem i na radzie jest ok. Może nie wytrzyma trzęsienia takiego jak nawiedziło Japonię ale normalne użytkowanie pomieszczenia tak.

wiecej informacji możesz znaleśc pod linkiem http://mieszkanieidom-ewelina.blogspot.com

---

Wojtek

wiecej informacji możesz znaleśc pod linkiem http://mieszkanieidom-ewelina.blogspot.com

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Budowa i remont domu - porównaj ceny