piątek, 10 grudnia 2010

Nie siłuj się bez siłownika

Nie siłuj się bez siłownika


Autorem artykułu jest Red Pen




Znudziło Ci się brodzić w błocie otwierając bramę? Masz dość wychodzenia z domu za każdym razem po to, by otworzyć wrota gościom? Szczególnie w deszczowe pochmurne dni uciążliwość związana z otwieraniem bramy staje się frustrująca. Nie dość, że kapie na głowę to jeszcze kłódka postanowiła się zaciąć.


Na wszystko jednak jest rada. Automat przy bramie rozwiąże problemy, ułatwi jej otwieranie i umili życie każdemu domownikowi, bo wystarczy przycisnąć guzik w pilocie aby wrota na naszą posesję stanęły otworem. Jeśli już w tym miejscu tekstu wybierasz się do sklepu, żeby kupić automat - zatrzymaj się. Trzeba wiedzieć kilka rzeczy zanim dokonamy zakupu napędu.


Przyjrzyj się swojej bramie.
Czy na pewno nadaje się do automatycznego otwierania? Bardzo ważne jest obsadzenie bramy i odpowiednio głęboki fundament pod nią. Fundamenty powinny sięgać poniżej głębokości przemarzania gruntu, w przeciwnym razie w zimie może dojść do wysadzenia fundamentu. To z kolei naruszy geometrię bramy i uniemożliwi jej zamykanie i otwieranie. Ważne jest też odpowiednie wypoziomowanie bramy. Źle wypoziomowana zużywa łożyska prowadzące w przypadku bram przesuwnych, zaś skrzydłowe mogą się przez to nie domykać.



Różne bramy - różne siłowniki
Jeśli oceniliśmy, że brama się nadaje do montażu automatyki, należy dobrać do niej siłownik. Inny napęd wybierzemy do bramy przesuwnej a inny do dwuskrzydłowej. Musimy też zwrócić uwagę na długość, częstotliwość pracy bramy (liczba otwarć i zamknięć) i jej ciężar. Do ciężaru bramy zawsze warto dodać kilka kilogramów, ponieważ za słaby napęd może nie mieć siły aby ją otworzyć podczas dużych podmuchów wiatru - twierdzi Sławomir Baran z FAAC Polska - Dodatkowo napęd pracując y z maksymalną mocą szybciej się zużywa.



Wybór siłownika
Dla każdego klienta przy doborze siłownika ważny jest wygląd napędu, mały pobór prądu, szybkość otwierania bramy i pilot, który będzie ją otwierał. Najbardziej popularne są napędy elektromechaniczne i hydrauliczne zarówno do bram przesuwnych jak i skrzydłowych - tłumaczy ekspert FAAC Polska - nowością są napędy wykonane w technologii hybrydowej, które łączą w sobie zalety technologii hydraulicznej z zaletami silników prądu stałego 24 V.


W takim napędzie z jednej strony układ hydrauliczny sprzężony z silnikiem prądu stałego 24 V umożliwia ciągłą pracę, co pozwala stosować ten siłownik w bramach często eksploatowanych. Z drugiej strony, technologia hydrauliczna wymaga elementów wysokiej jakości, co czyni z takiego siłownika produkt trwały i niezawodny. Nowoczesny napęd FAAC S450H wykonany w technologii hybrydowej dodatkowo może osiągnąć maksymalną prędkość wysuwu ponad 2,5 centymetra na sekundę, czyli około dwa razy większą niż inne siłowniki hydrauliczne lub elektrohydrauliczne dostępne aktualnie na rynku.



Konieczne zabezpieczenia

Jeśli już wybraliśmy siłownik pamiętajmy o zabezpieczeniach, które zapewniają bezpieczeństwo użytkownikom automatycznej bramy. Przede wszystkim chodzi o wyeliminowanie możliwości przycięcia czy przygniecenia przez poruszające się skrzydło bramy. Najważniejszym elementem są fotokomórki z wiązką promieniowania podczerwonego. Montuje się je na linii bramy - mówi Sławomir Baran z FAAC Polska - Jeśli w linii światła fotokomórki stanie przeszkoda, wówczas do centrali bramy trafia sygnał o konieczności odwrócenia kierunku ruchu skrzydeł. Drugim ważnym elementem zabezpieczającym jest moduł przeciwzgnieceniowy, który wybudowany jest w większość automatów. - Moduł kontroluje siłę, z jaką działa napęd a w chwili natrafienia na opór, cofa skrzydło bramy. Aby skrzydła nie wysunęły się zbyt daleko podczas otwierania, potrzebne są też ograniczniki. W napędach FAAC nazywa się je wyłącznikami krańcowymi a zamontowane są w każdym napędzie - twierdzi Sławomir Baran. Na koniec lampa ostrzegawcza, która migającym światłem informuje pieszych jak i pojazdy o tym, że skrzydła bramy są w ruchu.
Eksploatacja napędu
Jeśli już mamy wymarzony napęd i wszystko działa jak należy, pamiętajmy że wszystko - nawet automat - potrzebuje troski. Nie odśnieżaj więc bramą podjazdu. Oczyszczaj szynę w bramie przesuwnej z piasku i liści. I raz do roku wołaj serwisanta, aby skontrolował automat. Wówczas napęd posłuży Ci wiele lat a Ty zapomnisz czym jest kłódka, klucze i otwieranie bramy w deszczu.



---

Red Pen
http://www.faac.pl



Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Budowa i remont domu - porównaj ceny