sobota, 10 stycznia 2015

W łazience - Wanna czy prysznic? Jeśli wanna to jaka?

W łazience - Wanna czy prysznic? Jeśli wanna to jaka?


Autor: Wojciech Staniewski


W pracy klienci często pytali mnie co jest lepsze w łazience - wanna czy prysznic? Teraz budując się sam stanąłem ponownie przed tym pytaniem. Kiedyś zdecydowanie odpowiadałem - PRYSZNIC. Wynikało to z moich przyzwyczajeń i sposobu życia. Dzisiaj, kiedy ponownie decydowałem o wyborze odpowiadam - WANNA I PRYSZNIC.



W pracy klienci często pytali mnie co jest lepsze w łazience - wanna czy prysznic? Teraz budując się sam stanąłem ponownie przed tym pytaniem. Kiedy wykańczałem mieszkanie będąc "singlem" zdecydowanie odpowiadałem - PRYSZNIC. Wynikało to z moich przyzwyczajeń i sposobu życia. Rano szybki prysznic na wybudzenie, wieczorem - prysznic relaksujący. Uwielbiam (jak większość mężczyzn) kiedy woda leje sie na mnie ciepłym strumieniem masując moje ciało. Jednak... raz na miesiąc, raz na dwa miesiące, marzyłem o kąpieli w wannie pełnej piany, w której mógłbym się zanurzyć i nawet poczytać lub posłuchać muzyki. Wtedy, na każdym wyjeździe gdzie mieszkałem z łazienką z wanną (znajomi, czy też hotele) nadrabiałem te tęsknoty i godzinami korzystałem z wanny. Dzisiaj, kiedy decydowałem o wyborze odpowiadam - WANNA I PRYSZNIC. Kobiety częściej korzystają z wanny. Raz ze względu na upodobania, dwa ze względu na swoją fizyczność. Żona była zdecydowana na wannę. Ze względu na to, o czym pisałem wyżej, też chciałem mieć wannę, ale nie mogłem zrezygnować z prysznica, więc stanęło, że mamy w swojej łazience i wannę i prysznic. Ktoś powie, że trzeba mieć dużą łazienkę. Niekoniecznie. Dobre rozplanowanie urządzeń w łazience pozwoli na zmieszczenie wanny i prysznica nawet w łazience o niewielkich rozmiarach.

Mogę tutaj potwierdzić słuszność tego wyboru. Częściej używany jest prysznic, ale czasem miło jest wejść do wanny. Wpływa to też na oszczędność wody w naszym domu, bo jak wszystkim wiadomo 100 litrów pod prysznicem to ogrom wody, w wannie minimum zużywa sie 150 litrów na kąpiel.

Jeśli wanna, to jaka? Czy wanna zwykła, czy z hydromasażem? Jestem specjalistą od wanien. Tych z hydromasażem też. Żeby podjąć słuszną decyzję należy odpowiedzieć sobie na kilka pytań:

1. Czy stać mnie na wannę z hydromasażem? - na rynku pojawiło się wiele tanich wanien, zwłaszcza z rynków "wschodnich". Ja jednak z doświadczenia wiem, iż tania wanna z hydromasażem to wyrzucone pieniądze. Słabo masuje, psuje się, śmierdzi, bo nie ma systemów do dezynfekcji, same kłopoty. A miało być tak fajnie. Dobra wanna musi kosztować i to co jest poniżej 5-ciu tysięcy złotych jest niewiele (czytaj: nic) nie warte. Szkoda pieniędzy. Jeżeli jednak stwierdzimy, że stać nas na taki wydatek, musimy zapytać się:

2. Jak często korzystałbyś z hydromasażu gdybyś miał go w swojej łazience? - jeżeli Twoja odpowiedź będzie brzmiała, że rzadziej niż raz na tydzień - zachowaj pieniądze i zainwestuj je w coś, co przyniesie ci większą przyjemność.

Pamiętaj, jeszcze kilka rzeczy: wanna z hydromasażem służy do masowania i nie powinno się w niej myć w sposób klasyczny. Do wanny z hydromasażem wchodzimy wykąpani. W przeciwnym wypadku brud z Twojego ciała zostaje w rurkach instalacji hydromasażu i tam rozwijają się bakterie, mając doskonałą pożywkę; nieużywanie (lub rzadkie używanie) hydromasażu, a potem również systemów do dezynfekcji powoduje efekt jak wyżej. Kiedy będziemy chcieli w końcu użyć hydromasażu może "wyskoczyć" na nas zamiast (lub obok) bąbelków - smród; Wanna z hydromasażem - TAK, jeśli stanowi ona zaplecze do własnego SPA. W łazience do użytku codziennego - wanna bez hydromasażu. Czy to będzie stal, akryl czy konglomerat to już nie ma większego znaczenia. Dobra wanna stalowa (np. ze stali tytanowej z powłoką ceramiczną) to doskonałe rozwiązanie. Wadą jest tylko ograniczone wzornictwo. Najwięcej możliwości wzorniczych można uzyskać z różnego rodzaju konglomeratów. Każdy producent takich wanien ma swoją "tajną" recepturę, ale zawsze jest to mieszanina materiału ceramicznego (np. zmielony marmur) z żywicami. Daje to nieograniczone możliwości wzornicze.

Jeśli już zdecydowaliśmy się "zaoszczędzić" na wannie, a właściwie na hydromasażu, możemy pomyśleć czy nie "dołożyć" do wanny "chromoterapii", czyli lampek LED. Ja to zrobiłem w wannie, w łazience dzieci. Efekt - dzieci nie chcą nam wyjść z wanny i uwielbiają sie kąpać wśród zmieniających się kolorów światła. Kiedyś był problem z "zagonieniem" ich do kąpieli.

Pozostałe "zaoszczędzone" kwoty polecam wydać na dobry prysznic, czyli "deszczownie". Tutaj zwrócę uwagę na dwa aspekty. Im większa średnica deszczowni tym większy komfort kąpieli, ale... wyższe zużycie wody. Również cena za samą deszczownie drastycznie wzrasta jeśli przekraczamy średnicę 280 mm. Ekonomia to pierwszy aspekt. Drugi to względy techniczne. Aby deszczownia o średnicy np. 300 mm spełniała swoje funkcję (czytaj: dawała komfort kąpieli tzn. z każdej "dziurki" powinna płynąć woda pod tym samym ciśnieniem) to musi mieć podejście wody co najmniej 3/4'. Należy więc, przed wydaniem pieniędzy na taką deszczownie, sprawdzić średnicę podejścia i jeżeli okaże się że mamy 1/2' (a tak jest najczęściej) należy zastosować deszczownię i średnicy do 250mm. Podobnie z odprowadzeniem wody. Klasyczne syfony brodzikowe nie są w stanie odebrać takiej ilości wody jaką "wypluwa" duża deszczownia i wtedy mamy zalewaną łazienkę. Dla dużych deszczowni należy zastosować odwodnienie liniowe. Tutaj uważać, bo nawet dobry instalator nie zdaje sobie sprawy z problemów. Najlepiej dopytać, o te aspekty, w dobrych sklepach (salonach) z łazienkami lub bezpośrednio u doradcy technicznego wybranego producenta.

WS


http://mojalazienka.blogspot.com/

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Budowa i remont domu - porównaj ceny